Haku
Viitteet 1-6 / 6
Soraääniä - Työkaluja laulun säröefektien opettamiseen
(2019)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työkaluja laulun särötehosteiden opettamiseen. Monet laulajat haluaisivat oppia tuottamaan särötehosteita, mutta niiden opetus ja niihin liittyvä osaaminen on vähäistä. Särötehosteisiin ...
Lauluäänien kehitystä ohjaamassa: Naislaulajien äänityyppien vaikutus pop/jazz-laulunopettajan opetustapoihin
(2019)
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia äänityyppejä naisäänissä esiintyy, mitkä asiat niihin vaikuttavat ja millaisia opetustapoja laulunopettajilla on suhteessa erilaisiin äänityyppeihin. Tavoitteena oli myös ...
Puhallinsoittaja laulunopetuksessa – haasteita ja hyötyjä
(2020)
Laulunopetuksen piirissä on pitkään puhuttu siitä, että lauluoppilaan puhallinsoittotausta aiheuttaa haasteita laulunopetuksessa. Aiheesta ei kuitenkaan löytynyt tutkimuksia. Tutkimuksen tavoitteena olikin selvittää, ...
"Laulamaan oppii laulamalla, opettamaan opettamalla" : Laulunopettajan muuttuva työnkuva klassisen ja rytmimusiikin opettajana
(2021)
Laulunopettajan työnkuva musiikkiopistoissa on muuttunut vuosien aikana. Laulunopettajat ovat yleensä saaneet koulutuksen joko klassisen tai kevyen laulun opettamiseen. Nykyään kuitenkin on yleistynyt se, että yhden ...
Nuotinlukutaidon opettaminen pop/jazz-laulutunneilla taiteen perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa
(2022)
Nuotinlukutaito on yksi opetuksen tavoite sekä taiteen perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa (2017) että toisen asteen musiikkialan perustutkinnon perusteissa (2020). Tavoitteiden ...
Vocal coachista todellinen valmentaja: Pop/jazz-laulunopettaja toisen asteen oppilaitoksessa
(2021)
Toisen asteen ammatillisen reformin (vuonna 2018) myötä jokaisen oppimisen ohjaajan työnkuva muuttui. Osaamisperusteisuus ja yksilöllistäminen vaativat oppimisen ohjaajalta uudenlaisia taitoja. Asiasisällön opettamisen ...