Haku
Viitteet 1-10 / 13
Motivoiko yhteissoitto? Klassisen pianonsoiton opiskeluun liittyviä motivaatiotekijötä musiikkioppialaitoksissa
(2022)
Pianon soittaminen kuuluu suosituimpiin harrastuksiin lasten keskuudessa. Musiikkioppilaitoksiin pyrkijöitä on enemmän kuin moniin muihin instrumentteihin, mutta silti pianistit unohtuvat usein yhteissoiton järjestelyissä. ...
Groove elää! Pedagogisia näkökulmia rytmisen elastisuuden ja svengin opettamiseen
(2021)
Hienorytmiikan muuntelu, fraseerauksen, svengin ja grooven hallinta ovat johdonmukaisen pulssin lisäksi ensiarvoisen tärkeitä taitoja ennen kaikkea rumpalille, mutta myös muille muusikoille, jotka työskentelevät rytmimusiikin ...
Improvisoinnin opetuksen metodit sähkökitaransoiton oppitunneilla
(2021)
Vuonna 2017 voimaan tulleet taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat improvisoinnin opetuksen tärkeyttä. Vaikka improvisointi on jossain muodossa jokaisen ihmisen elämään kuuluva toiminto, kokevat opettajat ...
Oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen musiikin hahmotusaineissa
(2021)
Hahmottamiseen liittyvät oppimisvaikeudet haastavat usein musiikinopettajan ja opiskelijan kun musiikkia tarkastellaan, tutkitaan ja hahmotetaan nuottikuvan kautta. Tavoitteena oli löytää erilaisia oppimista tukevia ...
Yhteisöllisyyttä soittotunnille sosiaalisen median avulla
(2021)
Satakunnan musiikkioppilaitosten matalien vaskien soittajat asuvat hyvin hajallaan toisistaan. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda lisää yhteisöllisyyttä Satakunnan matalien vaskien soittajien keskuuteen ...
"Laulamaan oppii laulamalla, opettamaan opettamalla" : Laulunopettajan muuttuva työnkuva klassisen ja rytmimusiikin opettajana
(2021)
Laulunopettajan työnkuva musiikkiopistoissa on muuttunut vuosien aikana. Laulunopettajat ovat yleensä saaneet koulutuksen joko klassisen tai kevyen laulun opettamiseen. Nykyään kuitenkin on yleistynyt se, että yhden ...
Lasten äänenkäytön haasteet laulaessa
(2021)
Tutkimuksen lähtökohtana oli laulunopettajien keskuudessa herännyt huoli lasten äänenkäytön ohjauskoulutuksen vähenemisestä ja sen seurauksista lasten äänenkäytön tavoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, ...
Laulun etäopetus mobiililaitteilla
(2020)
Tutkimuksen kohteena oli selvittää, miten laulua voi opettaa etänä mobiililaitteilla erilaisia sovelluksia hyödyntäen. Työelämästä noussut tarve sekä digitalisaation huima kehitys olivat pääasiallisia syitä sille, että ...
Musiikkiteknologian hyödyntäminen kanteleensoiton opetuksessa
(2020)
Tutkimuksen kohteena oli mitä ja miten musiikkiteknologisia mahdollisuuksia voisi hyödyntää kanteleensoiton opetuksessa. Digitalisaation nopea kehitysvauhti nähtiin pääasiallisena syynä sille, että musiikkiteknologian tulee ...
Varhaisiän musiikinopetuksen mahdollisuudet multi-instrumentaalisessa ryhmässä
(2020)
Opinnäytetyö käsitteli vaihetta varhaisiän musiikinopetuksen ja instrumenttiopintoihin siirtymisen välillä. Tutkimuksen kohteena oli varhaisiän musiikinopetuksen valmennusryhmät, jossa soittimisto koostuisi useista eri ...