Sosiaalinen media markkinoinnin kanavana maatilayrityksissä
Mikkonen, Aino; Rautio, Ella (2021)
Mikkonen, Aino
Rautio, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711858
Tiivistelmä
Maatilayritykset ovat osa sosiaalista mediaa. Maatalousyrittäjät tuottavat tuotteita tuotantosuuntansa mukaan. Tuotantosopimuksessa tuotteiden hinta on ennalta sovittu, jolloin jatkojalostaja hoitaa markkinoinnin ja myynnin eteenpäin, sekä tuotteita voidaan myydä myös suoramyyntinä, yrittäjältä suoraan asiakkaille. Kuluttajatyöllä tarkoitetaan kotimaisen ruoan, uusiutuvan energian, puun, sekä maaseudun palveluiden tunnettavuuden lisäämistä ja sillä edesautetaan kotimaisen maatalouden elinkeinon turvaamista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi ja millä perusteilla maatilayrittäjät olivat alkaneet markkinoida maatilayritystään sosiaalisessa mediassa. Perehdyimme kymmenen tutkimuskohteeksi valikoituneen eri tuotantosuuntaa edustavan maatilayrittäjän sosiaalisen median markkinoinnin toimintatapoihin, motiiveihin, asiakas- ja seuraajasuhteisiin, riskienhallintaan, sekä markkinointisuunnitelmaan. Seurasimme haastateltavia maatilayrittäjiä kolmen kuukauden ajan heidän sosiaalisessa mediassa, jonka jälkeen suoritimme teemahaastattelut. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, eli laadullinen. Saimme selville erilaisia motiiveja ja ajatuksia sosiaalisen median markkinointiin liittyen. Kuluttajatyön tärkeys tiivistyi monen haastattelun osalta, vaikka osa haastateltavista maatilayrittäjistä käytti sosiaalista mediaa ainoastaan myymiensä tuotteiden takia. Riskienhallinta ja markkinointisuunnitelmien puuttuminen mietityttivät aktiivisemmin sosiaalisessa mediassa esiintyviä maatilayrittäjiä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi ja millä perusteilla maatilayrittäjät olivat alkaneet markkinoida maatilayritystään sosiaalisessa mediassa. Perehdyimme kymmenen tutkimuskohteeksi valikoituneen eri tuotantosuuntaa edustavan maatilayrittäjän sosiaalisen median markkinoinnin toimintatapoihin, motiiveihin, asiakas- ja seuraajasuhteisiin, riskienhallintaan, sekä markkinointisuunnitelmaan. Seurasimme haastateltavia maatilayrittäjiä kolmen kuukauden ajan heidän sosiaalisessa mediassa, jonka jälkeen suoritimme teemahaastattelut. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, eli laadullinen. Saimme selville erilaisia motiiveja ja ajatuksia sosiaalisen median markkinointiin liittyen. Kuluttajatyön tärkeys tiivistyi monen haastattelun osalta, vaikka osa haastateltavista maatilayrittäjistä käytti sosiaalista mediaa ainoastaan myymiensä tuotteiden takia. Riskienhallinta ja markkinointisuunnitelmien puuttuminen mietityttivät aktiivisemmin sosiaalisessa mediassa esiintyviä maatilayrittäjiä.