Ravintola Ometan asiakastyytyväisyys- ja kehittämiskysely
Aro, Henna (2009)
Aro, Henna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256047
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Jokioisilla sijaitsevan Ravintola Ometan asiakastyytyväisyyttä ja kyselyn avulla kehittää sen toimintaa.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu hyvän asiakaspalvelun, laadun ja yrityksen kehittämisen käsitteisiin. Työssä on painotettu asiakastyytyväisyyttä isona osana yrityksen kehittymisen ja menestymisen tekijänä. Asiakastyytyväisyyttä ja -palautetta on käsitelty osana yrityksen kehittämistä.
Tutkimusongelma oli, miten kehittää Ravintola Ometan toimintaa kannattavammaksi. Opinnäytetyö koostui Ravintola Ometan asiakkaille suunnatun tyytyväisyyskyselyn suunnittelusta, kyselyn toteuttamisesta ja tulosten analysoinnista. Otantamenetelmänä käytettiin satunnaisotantaa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että asiakastyytyväisyyskysely antoi tärkeää tietoa asiakkaiden tyytyväisyystasosta ja käyttökelpoisia, uusia ideoita yrityksen hyödynnettäväksi. Ravintola Ometan asiakastyytyväisyys oli toteutetun kyselyn mukaan odotetulla tasolla. Asiakastyytyväisyyskysely on kuitenkin tarpeen toistaa kerran vuodessa, jotta yrityksessä oltaisiin tietoisia asiakastyytyväisyyden tasosta ja mahdollisista korjattavissa olevista asioista tyytyväisyyden parantamiseksi.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu hyvän asiakaspalvelun, laadun ja yrityksen kehittämisen käsitteisiin. Työssä on painotettu asiakastyytyväisyyttä isona osana yrityksen kehittymisen ja menestymisen tekijänä. Asiakastyytyväisyyttä ja -palautetta on käsitelty osana yrityksen kehittämistä.
Tutkimusongelma oli, miten kehittää Ravintola Ometan toimintaa kannattavammaksi. Opinnäytetyö koostui Ravintola Ometan asiakkaille suunnatun tyytyväisyyskyselyn suunnittelusta, kyselyn toteuttamisesta ja tulosten analysoinnista. Otantamenetelmänä käytettiin satunnaisotantaa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että asiakastyytyväisyyskysely antoi tärkeää tietoa asiakkaiden tyytyväisyystasosta ja käyttökelpoisia, uusia ideoita yrityksen hyödynnettäväksi. Ravintola Ometan asiakastyytyväisyys oli toteutetun kyselyn mukaan odotetulla tasolla. Asiakastyytyväisyyskysely on kuitenkin tarpeen toistaa kerran vuodessa, jotta yrityksessä oltaisiin tietoisia asiakastyytyväisyyden tasosta ja mahdollisista korjattavissa olevista asioista tyytyväisyyden parantamiseksi.