Vad anses socialt med sociala medier bland unga vuxna år 2021? : En enkätundersökning
Lindfelt, Jessica (2021)
Lindfelt, Jessica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812356
Tiivistelmä
Sociala medier har blivit en allt större del i vår vardag och i en snabbt utvecklande värld är det även nödvändigt också för företag att använda sig av social media. I Finland är man allt mer aktiv på sociala nätverkstjänster och redan 69% av befolkningen använder sig av sociala medier regelbundet. Denna forskning studerar kring vad som anses socialt med sociala medier bland unga vuxna i Finland. Som metod för arbetet används en litteraturstudie i samband med en kvantitativ enkätundersökning. Arbetet är avgränsat genom att fokusera på användningen av sociala medier i Finland. Respondenterna i enkätundersökningen är finländare och användare av sociala medier, majoriteten av respondenterna är 18–24 år. I enkätundersökningen kom det fram att majoriteten av respondenterna ansåg bland annat att vara i kontakt, interaktion, nätverkande och att umgås med andra beskriver vad som är socialt med sociala medier. Litteraturstudiens resultat jämfördes med svaren från enkätundersökningen. Det kom fram att det är svårt att ge ett rätt svar på frågan om vad som är socialt med sociala medier, det fanns en del likheter men också skillnader.