Työntekijän sitoutuminen organisaatioon
Mononen, Jukka-Pekka (2021)
Mononen, Jukka-Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912397
Tiivistelmä
Henkilöstön motivaatio on nykyisin erittäin tärkeää jokaiselle yritykselle, koska motivoitunut työntekijä auttaa yrityksen menestyksessä ja houkuttelee yritykseen parhaita työntekijöitä. Yrityksen kannattaa panostaa resurssejaan henkilöstöön, koska sen menestys voi riippua siitä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset keinot auttavat työntekijöitä sitoutumaan yritykseen. Kohdeyrityksenä toimi finanssialalla toimiva palvelukeskus. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työntekijän motivaatioon vaikuttavat tekijät sekä tutkia, miten motivointia voidaan edesauttaa yrityksessä. Opinnäytetyössä tarkastellaan erilaisia motivaatiotekijöitä ja siihen liittyvää teoriaa. Tavoitteena oli kerätä tietoa, jonka avulla voitaisiin vahvistaa työntekijän sitoutumista ja motivaatiota yrityksessä. Tietoa kerättiin kohdeyrityksen työntekijöitä haastattelemalla. Haastattelut litteroitiin ja tulokset analysoitiin käyttämällä sisällön analyysiä, sekä tuloksia vertailtiin keskenään. Teoriaa hyödynnettiin haastatteluissa esiin tulleiden havaintojen tukemiseen.
Tulosten perusteella opinnäytetyöstä nousi toimeksiantajalle seitsemän kehitysehdotusta jokaisesta työntekijän itseohjautuvuuteen kuuluvasta aihealueesta, joita ovat vapaaehtoisuus, yhteenkuuluvuus, kyvykkyys ja hyväntekeminen. Erityisesti työntekijät toivoivat työnkuvan muutosta mielekkäämmäksi sekä tietoa siitä, mitä hyvää yritys tekee yhteiskunnalle. Työntekijän ja esimiehen väliset henkilökohtaiset keskustelut ovat tärkeitä, koska tällöin voidaan antaa työntekijälle henkilökohtaista palautetta sekä voidaan tunnistaa työntekijän vahvuudet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset keinot auttavat työntekijöitä sitoutumaan yritykseen. Kohdeyrityksenä toimi finanssialalla toimiva palvelukeskus. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työntekijän motivaatioon vaikuttavat tekijät sekä tutkia, miten motivointia voidaan edesauttaa yrityksessä. Opinnäytetyössä tarkastellaan erilaisia motivaatiotekijöitä ja siihen liittyvää teoriaa. Tavoitteena oli kerätä tietoa, jonka avulla voitaisiin vahvistaa työntekijän sitoutumista ja motivaatiota yrityksessä. Tietoa kerättiin kohdeyrityksen työntekijöitä haastattelemalla. Haastattelut litteroitiin ja tulokset analysoitiin käyttämällä sisällön analyysiä, sekä tuloksia vertailtiin keskenään. Teoriaa hyödynnettiin haastatteluissa esiin tulleiden havaintojen tukemiseen.
Tulosten perusteella opinnäytetyöstä nousi toimeksiantajalle seitsemän kehitysehdotusta jokaisesta työntekijän itseohjautuvuuteen kuuluvasta aihealueesta, joita ovat vapaaehtoisuus, yhteenkuuluvuus, kyvykkyys ja hyväntekeminen. Erityisesti työntekijät toivoivat työnkuvan muutosta mielekkäämmäksi sekä tietoa siitä, mitä hyvää yritys tekee yhteiskunnalle. Työntekijän ja esimiehen väliset henkilökohtaiset keskustelut ovat tärkeitä, koska tällöin voidaan antaa työntekijälle henkilökohtaista palautetta sekä voidaan tunnistaa työntekijän vahvuudet.