Myyntipäällikön perehdytysprosessin kehittäminen kohdeyrityksessä : K-Caara Oy
Luotola, Santeri (2021)
Luotola, Santeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112618
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona K-Caara Oy:lle. Työ sisälsi kaksi päätavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli kehittää kohdeyrityksessä käytössä olevaa perehdytysprosessia uusien autojen osastojen myyntipäälliköiden osalta. Toisena tavoitteena oli luoda perehdytysopas, joka olisi myyntipäällikön hyödynnettävissä riippumatta hänen edustamastaan brändistä tai toimipisteestä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ammattikirjallisuuden ja sähköisten lähteiden avulla perehdyttämisen teoriaa ja perehdyttämistä koskevaa lainsäädäntöä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin työntekijäkokemusta ja perehdytyksen vaikutusta työntekijäkokemukseen. Työssä keskityttiin uuden myyntipäällikön perehdyttämisen alkuvaiheisiin ja työstä rajattiin pois myöhemmin työsuhteen aikana suoritettava kouluttaminen.
Työskentelin kohdeyrityksessä työn kirjoittamishetkellä uusien autojen myyntipäällikkönä ja pystyin hyödyntämään työn toteuttamisessa omakohtaisia kokemuksiani sekä kertynyttä ammatillista osaamistani. Opinnäytetyön tekemisen tueksi suoritettiin laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruumenetelmänä hyödynnettiin haastatteluja. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään mitä yritys toivoo perehdytysprosessilta ja sitä koskevalta perehdytysoppaalta.
Laadullisen tutkimuksen haastattelut kohdennettiin perehdytysprosessiin osallistuville henkilöille. Tehdyn selvityksen perusteella tarve perehdytystyön kehittämiselle vahvistui ja selkeät kehittämistarpeet pystyttiin löytämään. Yritys toivoi myyntipäälliköiden perehdytysprosessilta yhtenäistä toimintamallia, joka olisi raportoitavissa jälkikäteen. Perehdytyksen tueksi luotavalta perehdytysoppaalta toivottiin käytännönläheisyyttä ja informatiivisuutta. Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusien autojen myyntipäälliköille kohdennettu perehdytysopas. Lisäksi luotiin esihenkilön ja perehdyttäjän tarkistuslista sekä perehdytyksen palautelomake.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ammattikirjallisuuden ja sähköisten lähteiden avulla perehdyttämisen teoriaa ja perehdyttämistä koskevaa lainsäädäntöä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin työntekijäkokemusta ja perehdytyksen vaikutusta työntekijäkokemukseen. Työssä keskityttiin uuden myyntipäällikön perehdyttämisen alkuvaiheisiin ja työstä rajattiin pois myöhemmin työsuhteen aikana suoritettava kouluttaminen.
Työskentelin kohdeyrityksessä työn kirjoittamishetkellä uusien autojen myyntipäällikkönä ja pystyin hyödyntämään työn toteuttamisessa omakohtaisia kokemuksiani sekä kertynyttä ammatillista osaamistani. Opinnäytetyön tekemisen tueksi suoritettiin laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruumenetelmänä hyödynnettiin haastatteluja. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään mitä yritys toivoo perehdytysprosessilta ja sitä koskevalta perehdytysoppaalta.
Laadullisen tutkimuksen haastattelut kohdennettiin perehdytysprosessiin osallistuville henkilöille. Tehdyn selvityksen perusteella tarve perehdytystyön kehittämiselle vahvistui ja selkeät kehittämistarpeet pystyttiin löytämään. Yritys toivoi myyntipäälliköiden perehdytysprosessilta yhtenäistä toimintamallia, joka olisi raportoitavissa jälkikäteen. Perehdytyksen tueksi luotavalta perehdytysoppaalta toivottiin käytännönläheisyyttä ja informatiivisuutta. Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusien autojen myyntipäälliköille kohdennettu perehdytysopas. Lisäksi luotiin esihenkilön ja perehdyttäjän tarkistuslista sekä perehdytyksen palautelomake.