Aloittavan yrityksen brändin ja digitaalisen markkinoinnin rakentaminen
Sjövall, Satu (2021)
Lataukset:
Sjövall, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112627
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena ja työn keskeisenä tavoitteena oli aloittavan yrityksen brändin ja digitaalisen markkinoinnin rakentaminen. Työssä ei ollut toimeksiantajaa vaan työ on tarkoitettu opinnäytetyön tekijän tulevan yrityksen käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia brändin merkitystä ja sitä, miten erottaudutaan kilpailijoista markkinoilla. Tässä työssä painotettiin erityisesti yrityksen erottautumista sosiaalisen median kanavissa, suunnitelmallisella ja huolellisesti kohdennetulla sisällöntuotannolla. Hyvin rakennettu brändi ja digitaalinen markkinointi tuovat yritykselle merkittävää kilpailuetua markkinoilla.
Digitaalisen markkinoinnin pääasiallinen tarkoitus on vastata asiakkaiden tarpeisiin ja tuottaa sisältöä, joka sitouttaa ja palvelee asiakasta. Digitaalisella markkinoinnilla parannetaan yrityksen näkyvyyttä ja tavoitellaan lisää asiakasvirtoja, joka taas tukee yrityksen kannattavuutta. Opinnäytetyössä tehtiin myös kilpailija-analyysi, jossa analysoitiin markkinoilla toimivien kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinoinnissa. Analyysin tarkoituksena oli selvittää kohderyhmiä ja julkaisujen sisältöä.
Opinnäytetyössäni pohdin ja määrittelin ostajapersoonia, joiden pohjalta rakentui suunnitelma siitä, ketkä voisivat ovat tulevan yrityksen potentiaalisimmat ostajat. Ostajapersoonien määrittely helpottaa löytämään oikeat sosiaalisen median kanavat, joita nämä ostajaehdokkaat käyttävät. Lisäksi ostajapersoonien määrittely tukee digitaalisen markkinoinnin suunnitelman laatimista. Näiden havaintojen perusteella laadittiin yritykselle digimarkkinoinnin suunnitelma ensimmäiselle toimintavuodelle. Suunnitelma sisältää strategian ja markkinoinnin vuosikellon.
Opinnäytetyössä tavoitteita ja erilaisia käsitteitä käsiteltiin teoriapohjalta monipuolisiin lähteisiin perustuen. Näiden lähteiden ja teorioiden pohjalta saatiin kohtuullisen selkeä käsitys siitä, keitä tulevan yrityksen asiakkaat ovat sekä millä tavalla yrityksen digitaalista markkinointia lähdetään rakentamaan. Ostajapersoonien määrittely ja kilpailija-analyysi tukivat erinomaisesti digitaalisen markkinoinnin suunnitelman tekemistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia brändin merkitystä ja sitä, miten erottaudutaan kilpailijoista markkinoilla. Tässä työssä painotettiin erityisesti yrityksen erottautumista sosiaalisen median kanavissa, suunnitelmallisella ja huolellisesti kohdennetulla sisällöntuotannolla. Hyvin rakennettu brändi ja digitaalinen markkinointi tuovat yritykselle merkittävää kilpailuetua markkinoilla.
Digitaalisen markkinoinnin pääasiallinen tarkoitus on vastata asiakkaiden tarpeisiin ja tuottaa sisältöä, joka sitouttaa ja palvelee asiakasta. Digitaalisella markkinoinnilla parannetaan yrityksen näkyvyyttä ja tavoitellaan lisää asiakasvirtoja, joka taas tukee yrityksen kannattavuutta. Opinnäytetyössä tehtiin myös kilpailija-analyysi, jossa analysoitiin markkinoilla toimivien kilpailijoiden sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinoinnissa. Analyysin tarkoituksena oli selvittää kohderyhmiä ja julkaisujen sisältöä.
Opinnäytetyössäni pohdin ja määrittelin ostajapersoonia, joiden pohjalta rakentui suunnitelma siitä, ketkä voisivat ovat tulevan yrityksen potentiaalisimmat ostajat. Ostajapersoonien määrittely helpottaa löytämään oikeat sosiaalisen median kanavat, joita nämä ostajaehdokkaat käyttävät. Lisäksi ostajapersoonien määrittely tukee digitaalisen markkinoinnin suunnitelman laatimista. Näiden havaintojen perusteella laadittiin yritykselle digimarkkinoinnin suunnitelma ensimmäiselle toimintavuodelle. Suunnitelma sisältää strategian ja markkinoinnin vuosikellon.
Opinnäytetyössä tavoitteita ja erilaisia käsitteitä käsiteltiin teoriapohjalta monipuolisiin lähteisiin perustuen. Näiden lähteiden ja teorioiden pohjalta saatiin kohtuullisen selkeä käsitys siitä, keitä tulevan yrityksen asiakkaat ovat sekä millä tavalla yrityksen digitaalista markkinointia lähdetään rakentamaan. Ostajapersoonien määrittely ja kilpailija-analyysi tukivat erinomaisesti digitaalisen markkinoinnin suunnitelman tekemistä.