Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Second hand -liikkeiden vaikuttava markkinointi

Eskola, Elina (2021)

Avaa tiedosto
Eskola_Elina.pdf (1.031Mt)
Lataukset: 


Eskola, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112842
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi second hand on nykypäivänä kasvussa oleva ilmiö sekä kuinka second hand -liikkeiden tulisi panostaa markkinointiin menestyäkseen entistä paremmin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää kuluttajien mieltymyksiä second hand -liikkeisiin ja käytettyihin vaatteisiin. Tutkimuksen avulla second hand -liikkeiden on mahdollista saada arvokasta tietoa, jota hyödyntää liikkeen markkinoinnissa.

Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin markkinointia sekä second handia. Markkinoinnin teoriassa painotettiin kuluttajalähtöisyyttä ja esiteltiin muutamia kuluttajalähtöiseen markkinointiin sopivia malleja, joita voisi hyödyntää yrityksen markkinointistrategian tukena. Teoreettinen tieto oli kerätty luotettavista lähteistä ja ne perustuivat tieteelliseen kirjallisuuteen, asiantuntijoiden artikkeleihin, verkkojulkaisuihin, uutisiin sekä tilastoihin. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostui kvantitatiivisesta tutkimusmenetelmästä, jossa oli kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Empiirisessä osuudessa toteutettiin tutkimus, jonka aineistoa kerättiin kuluttajille suunnatulla kyselylomakkeella. Empiirisen osuuden tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä kuluttajat ovat second hand -liikkeistä ja käytetyistä vaatteista, sekä millaisia kulutustottumuksia kohderyhmällä on.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajajoukolla on enemmän positiivisia kuin negatiivisia mielikuvia second hand -liikkeistä sekä käytetyistä vaatteista. Tuloksissa selvisi, että tulevaisuudessa ollaan valmiita suosimaan käytettyjä vaatteita. Mitä todennäköisemmin kuluttaja tulee niitä suosimaan, sitä enemmän esimerkiksi ympäristöasioilla sekä eettisyydellä on vaikutusta käytettyjen vaatteiden ostoon. Vastauksissa korostui se, että hinnalla on suuri merkitys niin second hand -liikkeiden valintaan kuin myös käytettyjen vaatteiden ostoon. Lisäksi tulokset osoittivat, että sosiaalinen media on se paikka, josta kuluttajat voi tänä päivänä tavoittaa parhaiten.
 
The purpose of the thesis was to discover why second hand is a megatrend nowadays and how it would be beneficial for the second hand -stores to invest more for the marketing to gain success. Additionally, the aim was to discover what kind of attitudes consumers have towards second hand -stores and used clothing. With this information, the second hand -stores could develop their marketing.

The theoretical part of the thesis presented the fundamentals of marketing and second hand. Marketing theory focused on consumer orientation and in few models suitable for consumer-oriented marketing. Theoretical references were collected from reliable sources based on scientific literature, experts’ articles, online publications, news, and statistics. The empirical part of the thesis was based on a quantitative research method but included also features of qualitative research method. The empirical data was collected by survey made for consumers. The aim was to discover what consumers think about second hand -stores and used clothes, and what kind of consumption habits they have.

The results of the study showed that the group of respondents has more positive than negative perceptions about the second hand -stores and used clothes. The results indicate that in the future the consumers who will prefer more used clothes the more likely, for example the environmental issues and ethics will have an impact on the purchase of used clothes. The responses emphasized that price have a big importance for the customers choices. In addition, the result showed that the social media is the most used form of the media, and there the company utilize the visibility of social media influencers, which were also recognized one of the main factors influencing consumers purchase behavior.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste