Nuorten aikuisten mielikuva Itä-Helsingistä lähimatkakohteena
Ålander, Petra (2021)
Ålander, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa millaisia mielikuvia alle 30-vuotiailla nuorilla aikuisilla on Itä-Helsingistä lähimatkakohteena. Mielikuvien kartoittamisen lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kiinnostaako kohderyhmää ylipäätään matkustaa lähialueille, minkälaiset tekijät heidät saisi matkustamaan nimenomaan itäiseen Helsinkiin ja voitaisiinko näitä tekijöitä jollain tapaa kehittää.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin erilaisia kirjallisia ja sähköisiä matkailualaan liittyviä lähteitä. Teoriaosiossa perehdyttiin tarkemmin kotimaiseen lähimatkailukäyttäytymiseen, Itä-Helsingin vetovoimatekijöihin, nähtävyyksiin ja saavutettavuuteen sekä matkailukohteiden imagoon ja brändäykseen. Teorian pohjalta koottiin kysely, jolla selvitettiin Itä-Helsingin imagoa ja vetovoimaisuutta kohderyhmän keskuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely tehtiin Webropol-nimistä alustaa hyödyntämällä ja sitä jaettiin tutkimuksen tekijän sosiaalisen median kanavissa. Valittuja jakelukanavia olivat Facebook, Instagram sekä Twitter. Kyselyyn saatiin 154 vastausta 7.-12.5.2021 välisenä aikana. Kyselylomakkeessa perehdyttiin perusjoukon taustamuuttujiin, nuorten aikuisten lähimatkailukäyttäytymiseen sekä Itä-Helsingistä koettuihin mielikuviin.
Tutkimuksen mukaan Itä-Helsinki on lähimatkakohteena otollinen, koska siellä voi nauttia luonnosta ja sinne on hyvät kulkuyhteydet. Myös lähimatkailu miellettiin helpoksi ja vastuulliseksi. Itä-Helsinki ei kuitenkaan ollut vastaajien mielestä trendikäs kohde, eivätkä kyselyyn vastanneet keskimäärin olisi valinneet lähimatkailua ensisijaiseksi matkailuvaihtoehdokseen. Nuorten aikuisten mielikuvat Itä-Helsingistä olivat pääsääntöisesti positiivisia, mutta osan mielestä alue on pelottava ja rauhaton. Alueen imagoa tulisikin vielä siis kehittää.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin erilaisia kirjallisia ja sähköisiä matkailualaan liittyviä lähteitä. Teoriaosiossa perehdyttiin tarkemmin kotimaiseen lähimatkailukäyttäytymiseen, Itä-Helsingin vetovoimatekijöihin, nähtävyyksiin ja saavutettavuuteen sekä matkailukohteiden imagoon ja brändäykseen. Teorian pohjalta koottiin kysely, jolla selvitettiin Itä-Helsingin imagoa ja vetovoimaisuutta kohderyhmän keskuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely tehtiin Webropol-nimistä alustaa hyödyntämällä ja sitä jaettiin tutkimuksen tekijän sosiaalisen median kanavissa. Valittuja jakelukanavia olivat Facebook, Instagram sekä Twitter. Kyselyyn saatiin 154 vastausta 7.-12.5.2021 välisenä aikana. Kyselylomakkeessa perehdyttiin perusjoukon taustamuuttujiin, nuorten aikuisten lähimatkailukäyttäytymiseen sekä Itä-Helsingistä koettuihin mielikuviin.
Tutkimuksen mukaan Itä-Helsinki on lähimatkakohteena otollinen, koska siellä voi nauttia luonnosta ja sinne on hyvät kulkuyhteydet. Myös lähimatkailu miellettiin helpoksi ja vastuulliseksi. Itä-Helsinki ei kuitenkaan ollut vastaajien mielestä trendikäs kohde, eivätkä kyselyyn vastanneet keskimäärin olisi valinneet lähimatkailua ensisijaiseksi matkailuvaihtoehdokseen. Nuorten aikuisten mielikuvat Itä-Helsingistä olivat pääsääntöisesti positiivisia, mutta osan mielestä alue on pelottava ja rauhaton. Alueen imagoa tulisikin vielä siis kehittää.