Apoyando klassisessa kitaransoitossa
Ali-Sisto, Johannes (2021)
Ali-Sisto, Johannes
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113160
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee apoyando-tekniikkaa klassisessa kitaransoitossa. Opinnäytetyön aiheen ollessa klassisen kitaran soittotekniikkaa käsittelevä, sivusin myös muita soittoteknisiä asioita apoyandon lisäksi, mutta muita aiheita käsittelin vain sen verran, mikä oli tarpeellista apoyandon käsittelyn kannalta. Kuitenkin tirando-tekniikkaa käsittelin yhden pääluvun verran, koska tirandon käsittely oli välttämätöntä apoyandon käsittelyn kannalta.
Opinnäytetyön liitteenä on kirjoittamani klassisen kitaran tekniikkaharjoitusvihko, jossa käsittelin laajasti mutta yksinkertaistetusti klassisen kitaransoiton mielestäni olennaisimmat soittotekniset asiat. Kuitenkin tässä opinnäytetyössä syvennyin nimenomaan apoyandoon, jonka harjoittelemista opinnäytetyön viides pääluku käsittelee.
Johdannon jälkeen käsittelin opinnäytetyössäni klassisen kitaransoiton kulttuuria nimenomaan soittotekniikan, apoyandon ja tirandon kannalta. Kyseisten kulttuuristen asioiden jälkeen käsittelin tirandoa ja tirandon ongelmallisuutta tietyiltä osin, josta pääsinkin apoyandon käsittelyyn. Apoyandon käsittelyn jälkeen viidennessä pääluvussa on nuotintamiani tekniikkaharjoituksia apoyandon harjoittelemiseen.
Rajasin opinnäytetyöni aiheen käsittelemään klassisen kitaristin oikean käden näppäilytekniikkaa, jotta pystyin käsittelemään aihetta jättämättä mitään olennaista pois. Käsittelin tirandoa ja apoyandoa perustuen muun muassa kirjallisiin ja verkkolähteisiin, mutta kirjoitin soittoteknisistä aiheista myös omien kokemusteni perusteella. Opinnäytetyöni merkitys on uuden materiaalin tuottaminen klassisen kitaran soittotekniikan kehittämiseksi ja apoyandon laajan käytön perusteleminen klassisessa kitaransoitossa.
Opinnäytetyön liitteenä on kirjoittamani klassisen kitaran tekniikkaharjoitusvihko, jossa käsittelin laajasti mutta yksinkertaistetusti klassisen kitaransoiton mielestäni olennaisimmat soittotekniset asiat. Kuitenkin tässä opinnäytetyössä syvennyin nimenomaan apoyandoon, jonka harjoittelemista opinnäytetyön viides pääluku käsittelee.
Johdannon jälkeen käsittelin opinnäytetyössäni klassisen kitaransoiton kulttuuria nimenomaan soittotekniikan, apoyandon ja tirandon kannalta. Kyseisten kulttuuristen asioiden jälkeen käsittelin tirandoa ja tirandon ongelmallisuutta tietyiltä osin, josta pääsinkin apoyandon käsittelyyn. Apoyandon käsittelyn jälkeen viidennessä pääluvussa on nuotintamiani tekniikkaharjoituksia apoyandon harjoittelemiseen.
Rajasin opinnäytetyöni aiheen käsittelemään klassisen kitaristin oikean käden näppäilytekniikkaa, jotta pystyin käsittelemään aihetta jättämättä mitään olennaista pois. Käsittelin tirandoa ja apoyandoa perustuen muun muassa kirjallisiin ja verkkolähteisiin, mutta kirjoitin soittoteknisistä aiheista myös omien kokemusteni perusteella. Opinnäytetyöni merkitys on uuden materiaalin tuottaminen klassisen kitaran soittotekniikan kehittämiseksi ja apoyandon laajan käytön perusteleminen klassisessa kitaransoitossa.