Spel Design i Godot
Sigfrids, Patrik (2021)
Sigfrids, Patrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113156
Tiivistelmä
Detta arbete går ut på att bygga ett 2D spel med Godot spelmotorn. Godot är en Spelmotor med öppen källkod publicerat under MIT-licensen. Första versionen av Godot kom ut 2014. Godot försöker erbjuda en integrerad utvecklingsmiljö. Den låter spelutvecklare laga spel från början till slut utan att behöva använda andra verktyg annat än för att laga innehåll till spelet som grafik och musik. Spelet som byggs är ett enkelt 2D spel som är sett uppifrån. Spelet går ut på att ta kontroll över ett rymdskepp och strida mot andra rymdskepp. Rymdskeppet styrs med tangentbordet och attacker sker med musen. Spelet är menat att spelas mot andra spelare. Spelets grafik består huvudsakligen av sprites med lite partikeleffekter för motorer och explosioner. Fysiken i spelet är förverkligad med hjälp av de i Godot inbyggda noderna KinematicBody2D, Area2D och CollisionShape 2D. Multiplayer använder Godots High-Level API. Multiplayer modulen fungera dock inte fullständigt.