Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

KIELI KESKELLÄ SUUTA: Varhaiskasvattajien käytännön keinoja tukea 4-5-vuotiaiden kielenkehitystä päiväkodin arjessa

Suomula, Jenna; Pirskanen, Roosa (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Suomula Pirskanen.pdf (1.221Mt)
Lataukset: 


Suomula, Jenna
Pirskanen, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113154
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat tukevat 4–5-vuotiaiden lasten kielenkehitystä varhaiskasvatuksen arjessa. Tavoitteena oli saada tietoon varhaiskasvattajien käyttämiä käytännön keinoja tukemiseen. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka lasten yksilölliset kielen kehityksen tasot otetaan tukemisessa huomioon.

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kahden mikkeliläisen päiväkodin kanssa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastattelu suunnattiin varhaiskasvattajille, jotka työskentelivät kyseisen ikäryhmän parissa. Teemahaastattelusta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja kaikki vastaukset käsiteltiin anonyymina. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu käsitteistä kielenkehitys, kielenkehityksen tukeminen, varhaiskasvatus sekä varhaiskasvattaja.

Tutkimustulosten perusteella arjen pedagogiikassa toteutuvat sanoittaminen, käsitteiden avaaminen sekä arjen tilanteiden hyödyntäminen ja nämä koettiin toimiviksi keinoiksi tukea kielenkehitystä. Näiden lisäksi varhaiskasvattajat käyttivät arjen tukemisessa hyödyksi pienryhmätoimintaa, kuvia, musiikkia, loruttelua sekä sadutusta. Myös aikuisen puheen, ilmeiden ja eleiden katsottiin olevan tärkeässä asemassa. Lasten yksilölliset kielenkehityksen tasot pyrittiin ottamaan huomioon muun muassa yksilöllisellä ja kohdennetulla ohjaamisella.

Tutkimuksen perusteella 4–5-vuotiaiden lasten kielenkehitystä voidaan tukea arjessa yksinkertaisillakin asioilla. Kielen tukeminen lähtee pienistä arjen tilanteista sekä niiden hyödyntämisestä. Kuvien hyödyntäminen puheen lisänä, auttaa lasta kehittämään omaa kielen käyttöä sekä toimii aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukena. Varhaiskasvattajat voivat hyödyntää tukemisessa myös omia vahvuuksiaan kuten musikaalisuuttaan tai heittäytymisen taitoaan ja löytää näiden kautta tapoja auttaa lasta kielen kehittymisessä. Varhaiskasvattajien rooli kielen kehityksen tukemisessa on erittäin tärkeä ja heidän omalla panostuksellaan on merkitystä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste