Simulaatiomateriaali leikki-ikäisen lapsen EEG-tutkimuksesta epilepsian selvittämiseksi
Salmi, Sanna; Tuokko, Miia (2012)
Salmi, Sanna
Tuokko, Miia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia simulaatiotilanne, jossa leikki-ikäinen lapsi on EEG-tutkimuksessa epilepsian selvittelyn vuoksi. EEG kuuluu osana neurofysiologian opintoja bioanalyytikon osaamisalueisiin. Työn toimeksiantajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tuloksena syntyi simulaatiomateriaali ja simulaatioskenaario käytettäväksi bioanalytiikan koulutusohjelmaan kuuluvan neurofysiologian kurssin harjoituksiin.
Simulaatiomateriaalin tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietämystä leikki-ikäisen lapsen EEG:n otossa huomioitavista asioita, esimerkiksi pelon lievityskeinoista, sekä vanhempien merkityksestä lapsen tutkimukseen valmistamisesta. Hyvin valmisteltu lapsi on yhteistyökykyisempi ja tutkimus onnistuu helpommin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään leikki-ikäisen eli 3-6 -vuotiaan lapsen kehitysvaihetta, lapsen sairaalapelkoja, EEG-tutkimusta, epilepsiaa ja simulaatio-oppimista.
Tarkoituksena oli tuottaa helposti luettavissa ja ymmärrettävissä oleva opinnäytetyö, josta myös henkilöt, jotka eivät ole olleet tekemisissä simulaatio-opetuksen kanssa, saisivat käsityksen simulaatiokoulutuksesta sosiaali- ja terveysalalla. Työn aineisto koottiin alan kirjoista ja lehdistä sekä internetistä. Aineiston käytössä kiinnitettiin huomiota lähteiden luotettavuuteen ja tuoreuteen.
Opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden perusteella simulaatio-opetus parantaa oppimistuloksia verrattuna muihin opetusmenetelmiin. Opiskelijoiden mukaan simulaatio-opetus on mielenkiintoista ja todentuntuista. Simulaatioharjoittelun avulla voidaan harjoitella turvallisesti muun muassa potilaan tutkimista, tiimityöskentelyä ja kädentaitoja.
Simulaatiomateriaalin tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietämystä leikki-ikäisen lapsen EEG:n otossa huomioitavista asioita, esimerkiksi pelon lievityskeinoista, sekä vanhempien merkityksestä lapsen tutkimukseen valmistamisesta. Hyvin valmisteltu lapsi on yhteistyökykyisempi ja tutkimus onnistuu helpommin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään leikki-ikäisen eli 3-6 -vuotiaan lapsen kehitysvaihetta, lapsen sairaalapelkoja, EEG-tutkimusta, epilepsiaa ja simulaatio-oppimista.
Tarkoituksena oli tuottaa helposti luettavissa ja ymmärrettävissä oleva opinnäytetyö, josta myös henkilöt, jotka eivät ole olleet tekemisissä simulaatio-opetuksen kanssa, saisivat käsityksen simulaatiokoulutuksesta sosiaali- ja terveysalalla. Työn aineisto koottiin alan kirjoista ja lehdistä sekä internetistä. Aineiston käytössä kiinnitettiin huomiota lähteiden luotettavuuteen ja tuoreuteen.
Opinnäytetyössä käytettyjen lähteiden perusteella simulaatio-opetus parantaa oppimistuloksia verrattuna muihin opetusmenetelmiin. Opiskelijoiden mukaan simulaatio-opetus on mielenkiintoista ja todentuntuista. Simulaatioharjoittelun avulla voidaan harjoitella turvallisesti muun muassa potilaan tutkimista, tiimityöskentelyä ja kädentaitoja.