Kuuluuko lapsen mielipide? : Katsaus palautteen keräämiseen lapsilta erikoissairaanhoidossa
Kangas, Jani (2021)
Kangas, Jani
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millä tavalla lapsilta kerätään palautetta erikoissairaanhoidossa. Opinnäytetyössä halutaan myös selvittää, miten palautetta voidaan hyödyntää terveydenhuollon palveluita kehitettäessä. Opinnäytetyötä varten analysoidaan aiheesta olemassa olevaa tieteellistä aineistoa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Opinnäytetyön tavoitteena on tiivistää olemassa olevaa tietoa tästä aiheesta ja lisätä tämän myötä tietoa ja ymmärrystä lapsilta kerättävästä hoidon palautteesta ja kokemuksista, sekä sen merkityksestä terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä tulevaisuudessa. Tutkimuksella tuotettavaa tietoa voidaan hyödyntää organisaatioiden palveluiden kehittämisessä, sekä hoitotyön koulutuksessa.
Aineistona käytetyistä tutkimuksista esiin nousee käytettyjen tutkimusmenetelmien laaja kirjo. Lapsia ja heidän kokemuksiaan on tutkittu useasta eri näkökulmasta ja tutkimusasetelmista ja esiin nousi käytettyjen menetelmien ja niillä saatujen tulosten rikkaus. Puhtaasti kokonaisval-taisesti lapsen potilaskokemukseen liittyviä tutkimuksia löytyi ainoastaan muutamia. Osallistaminen ja lapsen näkökulman vahvempi esiin tuominen tulevaisuudessa, nousi esiin tuloksissa. Interaktiiviset sovellukset, sekä muut innovatiiviset tavat tuoda lapsen näkemystä esiin, nähdään mahdollisuutena tulevaisuuden palautteen keräämisessä. Lapsen mukaan ottaminen häntä koskeviin päätöksiin ja riittävän tiedon anta-minen hoidosta on keskeistä. Perheen kokonaisvaltainen huomioiminen lastenhoitotyössä tulee nostaa keskiöön koulutuksessa. Hoitoympäristöjen suunnittelussa ja kehittämisessä tulisi huomioida lasten näkökulmaa enemmän.
Aineistona käytetyistä tutkimuksista esiin nousee käytettyjen tutkimusmenetelmien laaja kirjo. Lapsia ja heidän kokemuksiaan on tutkittu useasta eri näkökulmasta ja tutkimusasetelmista ja esiin nousi käytettyjen menetelmien ja niillä saatujen tulosten rikkaus. Puhtaasti kokonaisval-taisesti lapsen potilaskokemukseen liittyviä tutkimuksia löytyi ainoastaan muutamia. Osallistaminen ja lapsen näkökulman vahvempi esiin tuominen tulevaisuudessa, nousi esiin tuloksissa. Interaktiiviset sovellukset, sekä muut innovatiiviset tavat tuoda lapsen näkemystä esiin, nähdään mahdollisuutena tulevaisuuden palautteen keräämisessä. Lapsen mukaan ottaminen häntä koskeviin päätöksiin ja riittävän tiedon anta-minen hoidosta on keskeistä. Perheen kokonaisvaltainen huomioiminen lastenhoitotyössä tulee nostaa keskiöön koulutuksessa. Hoitoympäristöjen suunnittelussa ja kehittämisessä tulisi huomioida lasten näkökulmaa enemmän.