Markkinointisuunnitelma - Data Group Oulu
Piri, Juho; Peltonen, Markus (2021)
Piri, Juho
Peltonen, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313900
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yksinkertainen ja käyttökelpoinen markkinointisuunni-telma Data Group Oululle. Yritys on IT-alan yritys, joka on aloittanut toimintansa RF-Electronics nimellä vuonna 1984. Vuonna 1992 RF-Electronics liittyi Data Group-ketjuun. Jokainen yritys tarvitsee markkinointisuunnitelman yrityksessä tehtävien prosessien ja toimintojen tueksi, jotta yritys pystyy kehittämään toimintaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä on kaksi osaa; teoreet-tinen osuus sekä toiminnallinen osuus, joka oli meidän tapauksessamme markkinointisuunnitelma sekä asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen tekeminen. Opinnäytetyön tietoperustan kasaamisen tukena käytettiin lisäksi myös laadullisen tutkimuksen keinoja. Opinnäytetyön tietoperusta koot-tiin aiheen kannalta hyödyllisistä ja luotettavista materiaaleista, kuten markkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä. Markkinointisuunnitelman teoreettisena viitekehyksenä käy-tettiin SOSTAC-mallia, jonka tueksi liitettiin SIKS-malli sekä 5P-mallin mukaiset markkinoinnin kilpailukeinot. Myös erilaiset lähtökohtatilanneanalyysit liitettiin osaksi teoriaosuutta. Opinnäyte-työn teoriaosuudesta koottiin melko laaja, jotta markkinoinnista saatiin mahdollisimman kattava kuva myös niille lukijoille, joille markkinointi ei entuudestaan ole tuttu käsite.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja ymmärrettävä markkinointisuunnitelma yritykselle, joka ei ole aikaisemmin panostanut markkinointiinsa juuri lainkaan. Markkinointisuunnitelmassa kiinnite-tään huomiota markkinointiviestinnän lisäksi myös muihin parannusta vaativiin osa-alueisiin. Ke-hitysehdotukset koottiin markkinointisuunnitelman strategia kappaleeseen ja niiden pääpaino liittyi markkinointiviestinnän aktivoimiseen. Työ ja kaikki siihen liittyvä oheismateriaali, kuten asiakas-tyytyväisyyskyselylomake voidaan ottaa käyttöön heti työn valmistuttua.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä on kaksi osaa; teoreet-tinen osuus sekä toiminnallinen osuus, joka oli meidän tapauksessamme markkinointisuunnitelma sekä asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen tekeminen. Opinnäytetyön tietoperustan kasaamisen tukena käytettiin lisäksi myös laadullisen tutkimuksen keinoja. Opinnäytetyön tietoperusta koot-tiin aiheen kannalta hyödyllisistä ja luotettavista materiaaleista, kuten markkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä. Markkinointisuunnitelman teoreettisena viitekehyksenä käy-tettiin SOSTAC-mallia, jonka tueksi liitettiin SIKS-malli sekä 5P-mallin mukaiset markkinoinnin kilpailukeinot. Myös erilaiset lähtökohtatilanneanalyysit liitettiin osaksi teoriaosuutta. Opinnäyte-työn teoriaosuudesta koottiin melko laaja, jotta markkinoinnista saatiin mahdollisimman kattava kuva myös niille lukijoille, joille markkinointi ei entuudestaan ole tuttu käsite.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja ymmärrettävä markkinointisuunnitelma yritykselle, joka ei ole aikaisemmin panostanut markkinointiinsa juuri lainkaan. Markkinointisuunnitelmassa kiinnite-tään huomiota markkinointiviestinnän lisäksi myös muihin parannusta vaativiin osa-alueisiin. Ke-hitysehdotukset koottiin markkinointisuunnitelman strategia kappaleeseen ja niiden pääpaino liittyi markkinointiviestinnän aktivoimiseen. Työ ja kaikki siihen liittyvä oheismateriaali, kuten asiakas-tyytyväisyyskyselylomake voidaan ottaa käyttöön heti työn valmistuttua.