Vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisuuden analysointi
Päivärinne, Oona; Tuunanen, Rosa (2021)
Päivärinne, Oona
Tuunanen, Rosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314096
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda vaikuttajamarkkinoinnin mittaamiseen sopiva työkalu analyysitutkimuksen avulla sekä kerätä vaikuttajamarkkinoinnin onnistumiseen liittyvää tietoa. Toimeksiantajana työssä toimi maahantuontiyritys Ab Transmeri Oy. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu vaikuttajamarkkinointiin ja sen mittaamiseen. Teoriaa rajattiin kanavien osalta blogeihin ja Instagramiin sekä näissä palvelimissa sopivien erilaisten yhteistyömuotojen esittelyyn. Työssä käsiteltiin myös vaikuttajan valintaan liittyviä teemoja, kuten luokittelua, kohderyhmää, arvoja sekä sisältöä. Lisäksi paneuduttiin tavoitteen määrittämiseen ja erilaisiin tapoihin mitata yhteistöiden onnistumista.
Opinnäytetyö toteutettiin analyysitutkimuksen avulla. Tarvittavat tiedot kerättiin Google Analyticsistä sekä vaikuttajien lähettämistä raporteista. Opinnäytetyön tuloksena syntyi sitoutuneisuuteen, tavoittavuuteen sekä myyntiin pohjautuva Excel-mittaristo, johon määriteltiin sopivat mittarit toimeksiantajan tavoitteisiin nähden. Tavoitteiden kannalta oleellisimmiksi mittareiksi valikoituivat ROI (return on investment), CPE (cost per engagement), sitoutumisaste, klikkausprosentti, konversioaste sekä verkkosivuilla vietetty minuuttimäärä yhteensä. Toimeksiantajan tekemien aikaisempien vaikuttajayhteistöiden analysoinnin tuloksena saatiin selville hyödyllistä tietoa asiakkaiden sitouttamisesta, tavoittavuudesta, sopivista tavoitteista sekä niihin nähden toimivien yhteistöiden tunnuspiirteistä. Kehitysehdotuksena analyysitutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että tarkemman markkinoinninseurannan tavoittelemiseksi on tärkeää varmistaa tarvittavien tietojen saanti mittaamista varten. Mittari auttaa toimeksiantajaa pyrkimään määrätietoisemmin tavoitteisiin ja kasvattamaan tuloksia tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinoinnin parissa.
Opinnäytetyö toteutettiin analyysitutkimuksen avulla. Tarvittavat tiedot kerättiin Google Analyticsistä sekä vaikuttajien lähettämistä raporteista. Opinnäytetyön tuloksena syntyi sitoutuneisuuteen, tavoittavuuteen sekä myyntiin pohjautuva Excel-mittaristo, johon määriteltiin sopivat mittarit toimeksiantajan tavoitteisiin nähden. Tavoitteiden kannalta oleellisimmiksi mittareiksi valikoituivat ROI (return on investment), CPE (cost per engagement), sitoutumisaste, klikkausprosentti, konversioaste sekä verkkosivuilla vietetty minuuttimäärä yhteensä. Toimeksiantajan tekemien aikaisempien vaikuttajayhteistöiden analysoinnin tuloksena saatiin selville hyödyllistä tietoa asiakkaiden sitouttamisesta, tavoittavuudesta, sopivista tavoitteista sekä niihin nähden toimivien yhteistöiden tunnuspiirteistä. Kehitysehdotuksena analyysitutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että tarkemman markkinoinninseurannan tavoittelemiseksi on tärkeää varmistaa tarvittavien tietojen saanti mittaamista varten. Mittari auttaa toimeksiantajaa pyrkimään määrätietoisemmin tavoitteisiin ja kasvattamaan tuloksia tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinoinnin parissa.