Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Padelkeskus Oy:lle
Käkelä, Aada; Kantola, Anna-Riitta (2021)
Käkelä, Aada
Kantola, Anna-Riitta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laadukas sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Padelkeskus Oy:lle. Aihe rajattiin tarkemmin Facebook- ja Instagram –markkinointiin. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma luotiin tukemaan yrityksen asettamia tavoitteita, joita ovat myynnin kasvattaminen, näkyvyyden lisääminen ja seuraajien sitouttaminen Facebookissa ja Instagramissa. Tutkimusongelmana työssä oli kuinka Padelkeskuksen sosiaalisen median markkinointiviestintää voidaan tehostaa ja apukysymyksiksi muodostui mitä keinoja yritys käyttää seuraajien sitouttamiseksi, miten yritys saa lisää seuraajia Facebookissa ja Instagramissa sekä kuinka tehostaa liikennettä vuorovaraukseen sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui yrittäjän haastattelusta, koti- ja ulkomaisista luotettavista kirja- ja verkkolähteistä sekä opin-näytetyön tekijöiden omista havainnoista. Suunnitelma luotiin PR Smithin kehittämän SOSTAC-suunnittelumallin pohjalta. Opinnäytetyön tuloksena on teoriaan perustuva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Padelkeskus Oy:lle. SOSTAC-suunnittelumallin Toimenpiteet ja toiminta –vaiheessa käytiin läpi konkreettiset toimenpiteet, joilla Padelkeskus voi kehittää sosiaalisen median markkinointiaan. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sisältää myös esimerkin Facebook-kampanjan luomisesta sekä markkinoinnin vuosikellon. The purpose of this thesis was to create social media marketing plan for Padelkeskus. The subject of the thesis was marked off to Facebook and Instagram marketing. The social media marketing plan was created to support the objectives of Padelkeskus which are increasing the sales, increasing the visibility on Facebook and Instagram and engaging the followers on Face-book and Instagram. The research problem of the thesis was how can Padelkeskus develop their social media marketing. The help questions were how to increase more traffic to company website, which tactics the company uses to engage followers and how the company gets more followers on Facebook and Instagram. The research method was qualitative, and the interview of the entrepreneur, reliable written and online sources and observations was used as a research material. The social marketing plan was created based on the SOSTAC planning model developed by PR Smith. The result of the thesis was a theory-based social media marketing plan for Padelkeskus. In the actions phase of the SOSTAC was described concrete measures to achieve the objectives. The social media marketing plan concludes also an example of creating a Facebook campaign and an annual clock.