Visuaalinen raportointi palvelupäällikön työssä
Ruha, Heli (2021)
Ruha, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414230
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi raporttien suunnittelua, kehittämistä ja tuottamista ServiceNow-palvelunhallinta-alustalla. Toimeksiantajana toimi Oululainen IT-palveluiden kokonaistuottaja Netox Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yrityksen palvelupäälliköille visuaalisia raportteja heidän tarpeidensa pohjalta. Raporttien tuli olla nopeasti saatavilla ja helposti tulkittavissa.
Toiminnallisessa osuudessa sovellettiin palvelumuotoiluprosessia, jonka mukaan myös suurin osa opinnäytetyön luvuista on nimetty. Lukujen alussa on prosessin vaiheiden teoriaa, johon projektin etenemistä peilataan. Teorialuvussa käydään lyhyesti läpi palvelumuotoilua, ServiceNow, sekä palvelupäällikön työtä ja sitä ohjaavia tekijöitä. Muuta opinnäytetyön aineistoa kerättiin pääasiallisesti yrityksen sisäisistä materiaaleista, sekä palvelupäälliköiden kanssa pidetyistä etäpalavereista.
Opinnäytetyön lopputuloksena ServiceNow:hun syntyi asiakkuuskohtaisia näkymiä, joihin koostettiin erilaisia raportteja. Jokainen näkymä on helppoa löytää ja raporttien tiedot ovat reaaliaikaisia. Tuloksen kannalta oli tärkeää, että palvelupäälliköt osallistettiin raporttien kehitystyöhön koko prosessin ajan. Opinnäytetyön kahdessa viimeisessä luvussa käsitellään tuloksia ja pohditaan projektin onnistumista, jäljelle jääviä kehityskohteita sekä ServiceNow:ta raporttien kehittämisen ja tuottamisen kannalta.
Toiminnallisessa osuudessa sovellettiin palvelumuotoiluprosessia, jonka mukaan myös suurin osa opinnäytetyön luvuista on nimetty. Lukujen alussa on prosessin vaiheiden teoriaa, johon projektin etenemistä peilataan. Teorialuvussa käydään lyhyesti läpi palvelumuotoilua, ServiceNow, sekä palvelupäällikön työtä ja sitä ohjaavia tekijöitä. Muuta opinnäytetyön aineistoa kerättiin pääasiallisesti yrityksen sisäisistä materiaaleista, sekä palvelupäälliköiden kanssa pidetyistä etäpalavereista.
Opinnäytetyön lopputuloksena ServiceNow:hun syntyi asiakkuuskohtaisia näkymiä, joihin koostettiin erilaisia raportteja. Jokainen näkymä on helppoa löytää ja raporttien tiedot ovat reaaliaikaisia. Tuloksen kannalta oli tärkeää, että palvelupäälliköt osallistettiin raporttien kehitystyöhön koko prosessin ajan. Opinnäytetyön kahdessa viimeisessä luvussa käsitellään tuloksia ja pohditaan projektin onnistumista, jäljelle jääviä kehityskohteita sekä ServiceNow:ta raporttien kehittämisen ja tuottamisen kannalta.