Asiakaspolun elämyksellisyys ravintola Periscopessa
Kivimäki, Johanna (2021)
Kivimäki, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414256
Tiivistelmä
Ruuan ja ruokailukokemusten roolit ovat muuttuneet olennaisesti viimeisen 50 vuoden ai kana. Ennen ruuan ajateltiin olevan lähinnä polttoaine, jota ihmiset ja eläimet kuluttavat
saadakseen energiaa. Nykyään ruoka on keskeinen osa elämystaloutta.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantoja ravintola Periscopelle. Aiheena on Periscope Group
Oy:n kuuluvan ravintola Periscopen asiakaskokemuksen elämyksellisyyden tutkiminen.
Ravintola on perustettu vuonna 2018, eikä vastaava tutkimusta ole vielä tehty. Tavoitteena
on saada selville asiakaskokemuksen elämyksellisyyden taso, sekä selvittää mitkä elämyk sellisyyden elementit ovat havaittavissa ja millaisia aistielämyksiä käynti ravintola Perisco pessa tuottaa asiakkaalle.
Opinnäytetyössä perehdytään aihealueen keskeisimpiin käsitteisiin ja työn viitekehys ete nee asiakaspolun mukaisesti. Ensin käsitellään asiakaspolun synty ja palvelukonsepti.
Seuraavaksi perehdytään elämykseen ja elämyskolmioon työkaluna. Tietoperustan lo pussa panostetaan asiakaspolun päättymiseen ja jälkimarkkinointiin.
Työ on autoetnografisten tutkimuskeinojen sekä osallistuvan havainnoin avulla toteutettu
laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tueksi on luotu havainnointitaulukoita. Työ aloitettiin
marraskuussa 2020 ja itse laadullinen, osallistuva tutkimus toteutettiin tammikuussa 2021.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville ravintola Periscopen elämyksellisyyden taso. Ra vintola tuottaa erittäin hyvän asiakaskokemuksen asiakkailleen. Henkilökunta on pätevää
ja palvelu ensiluokkaisen hyvää. Ympäristö tarjoaa monia aistiärsykkeitä ja kokonaisuus on
tasapainoinen ja miellyttävä. Etenkin aistiärsykkeillä saadaan lisää vivahteita ja jännittä vyyttä ravintolavierailuun. Ruoka ja juoma ovat erittäin hyviä, mutta kokemus tällaisenaan
ei yllä elämyksen tasolle.
Elämyksellisyyden rima on korkealla ja pelkällä ravintolavierailulla on haastavaa saavuttaa
elämyksellisyyden taso. Ravintolalla on kuitenkin valtavasti potentiaalia ja hyvät mahdolli suudet kehittää toimintaansa siihen suuntaan. Tätä tavoitetta tukemaan he voivat kehitellä
oheistuotteita- ja palveluita, kuten esimerkiksi tapahtumia ja kattoterassin aktiviteetteja. Yritys erottuu muista kotimaisista ravintoloista tuotteillaan ja palveluillaan, ja se on suuri kil pailuetu.
saadakseen energiaa. Nykyään ruoka on keskeinen osa elämystaloutta.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantoja ravintola Periscopelle. Aiheena on Periscope Group
Oy:n kuuluvan ravintola Periscopen asiakaskokemuksen elämyksellisyyden tutkiminen.
Ravintola on perustettu vuonna 2018, eikä vastaava tutkimusta ole vielä tehty. Tavoitteena
on saada selville asiakaskokemuksen elämyksellisyyden taso, sekä selvittää mitkä elämyk sellisyyden elementit ovat havaittavissa ja millaisia aistielämyksiä käynti ravintola Perisco pessa tuottaa asiakkaalle.
Opinnäytetyössä perehdytään aihealueen keskeisimpiin käsitteisiin ja työn viitekehys ete nee asiakaspolun mukaisesti. Ensin käsitellään asiakaspolun synty ja palvelukonsepti.
Seuraavaksi perehdytään elämykseen ja elämyskolmioon työkaluna. Tietoperustan lo pussa panostetaan asiakaspolun päättymiseen ja jälkimarkkinointiin.
Työ on autoetnografisten tutkimuskeinojen sekä osallistuvan havainnoin avulla toteutettu
laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tueksi on luotu havainnointitaulukoita. Työ aloitettiin
marraskuussa 2020 ja itse laadullinen, osallistuva tutkimus toteutettiin tammikuussa 2021.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville ravintola Periscopen elämyksellisyyden taso. Ra vintola tuottaa erittäin hyvän asiakaskokemuksen asiakkailleen. Henkilökunta on pätevää
ja palvelu ensiluokkaisen hyvää. Ympäristö tarjoaa monia aistiärsykkeitä ja kokonaisuus on
tasapainoinen ja miellyttävä. Etenkin aistiärsykkeillä saadaan lisää vivahteita ja jännittä vyyttä ravintolavierailuun. Ruoka ja juoma ovat erittäin hyviä, mutta kokemus tällaisenaan
ei yllä elämyksen tasolle.
Elämyksellisyyden rima on korkealla ja pelkällä ravintolavierailulla on haastavaa saavuttaa
elämyksellisyyden taso. Ravintolalla on kuitenkin valtavasti potentiaalia ja hyvät mahdolli suudet kehittää toimintaansa siihen suuntaan. Tätä tavoitetta tukemaan he voivat kehitellä
oheistuotteita- ja palveluita, kuten esimerkiksi tapahtumia ja kattoterassin aktiviteetteja. Yritys erottuu muista kotimaisista ravintoloista tuotteillaan ja palveluillaan, ja se on suuri kil pailuetu.