Tapahtuma-alan kehitysmahdollisuudet COVID-19 -pandemian myötä muuttuneissa B2B-asiakaskohtaamisissa
Hokkanen, Marianne (2021)
Hokkanen, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414289
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy tutkimaan koronavirustaudin Covid-19 vaikutuksia asiakaskohtaamisiin yritysten välisessä liiketoiminnassa (B2B). Tutkimalla yritysten ennusteita ja uskomuksia asiakastilaisuuksien lähitulevaisuudesta, opinnäytetyö tuottaa näkemyksellisyyttä tapahtumatoimialan yrityksille.
Tapahtumatoimiala on kokenut merkittäviä muutoksia johtuen koronaviruspandemian aikaisista rajoituksista. Poikkeustilanteessa liiketoiminnan näkymät ovat heikentyneet ja epävarmassa tilanteessa sekä tilaisuuksia järjestävät yritykset että tapahtuma-alan toimijat ovat olleet pakotettuja suunnittelemaan toimenpiteitä lyhentyneellä aikajänteellä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tapahtuma-alan yritysten toiminnanohjauksessa ja liiketoimintasuunnittelussa pidemmällä aikavälillä.
Tietoperustassa selvitetään, mistä syistä ja miten koronavirsupandemia on muuttanut yritysten mahdollisuuksia kohdata (asiakas)kohderyhmiä. Aihetta käsitellään rajoitusten näkökulmasta sekä esitetään niiden väliaikaiset ja mahdolliset pysyvät liiketoiminnalliset vaikutukset. Työssä perehdytään tarkemmin myös virtuaali- ja hybriditapahtumiin ja niiden nykyasemaan asiakaskohtaamisissa. Virtuaalitapahtumia tarkastellaan sekä myynnin ja markkinoinnin keinona että kokemuksellisen markkinoinnin kanavana, mihin virtuaalisuus on tuonut uudenlaista ulottuvuutta, niin positiivisessa että liiketoiminnalle haitallisessa mielessä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena pääkaupunkiseudulla toimiville yrityksille ja sen tulokset on esitetty tapahtuma-alan toimijoille hyödyllisestä näkökulmasta. Pohdinta osuus kokoaa yhteen selvitys- ja tutkimustyön tulokset ja johtopäätökset tarjoten liiketoiminnallisia näkökulmia tapahtuma-alan yrityksille yrityskehitykseen, markkinointiin ja henkilöstösuunnitteluun sekä palvelumuotoiluun.
Tapahtumatoimiala on kokenut merkittäviä muutoksia johtuen koronaviruspandemian aikaisista rajoituksista. Poikkeustilanteessa liiketoiminnan näkymät ovat heikentyneet ja epävarmassa tilanteessa sekä tilaisuuksia järjestävät yritykset että tapahtuma-alan toimijat ovat olleet pakotettuja suunnittelemaan toimenpiteitä lyhentyneellä aikajänteellä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tapahtuma-alan yritysten toiminnanohjauksessa ja liiketoimintasuunnittelussa pidemmällä aikavälillä.
Tietoperustassa selvitetään, mistä syistä ja miten koronavirsupandemia on muuttanut yritysten mahdollisuuksia kohdata (asiakas)kohderyhmiä. Aihetta käsitellään rajoitusten näkökulmasta sekä esitetään niiden väliaikaiset ja mahdolliset pysyvät liiketoiminnalliset vaikutukset. Työssä perehdytään tarkemmin myös virtuaali- ja hybriditapahtumiin ja niiden nykyasemaan asiakaskohtaamisissa. Virtuaalitapahtumia tarkastellaan sekä myynnin ja markkinoinnin keinona että kokemuksellisen markkinoinnin kanavana, mihin virtuaalisuus on tuonut uudenlaista ulottuvuutta, niin positiivisessa että liiketoiminnalle haitallisessa mielessä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena pääkaupunkiseudulla toimiville yrityksille ja sen tulokset on esitetty tapahtuma-alan toimijoille hyödyllisestä näkökulmasta. Pohdinta osuus kokoaa yhteen selvitys- ja tutkimustyön tulokset ja johtopäätökset tarjoten liiketoiminnallisia näkökulmia tapahtuma-alan yrityksille yrityskehitykseen, markkinointiin ja henkilöstösuunnitteluun sekä palvelumuotoiluun.