Popmusiikin moniottelija : Nykyaikaisen kosketinsoittajan kenttäopas
Pylkkänen, Miika (2021)
Pylkkänen, Miika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714722
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kaupallisen populaarimusiikin livekenttää ja sillä ammattimaista toimimista kosketinsoittajan näkökulmasta. Nykypäivänä popmusiikin ollessa pitkälti elektronista, vahvasti syntetisoitua ja tietokoneella tuotettua, kosketinsoittaja kantaa usein mer-kittävän osan äänenvärillisestä vastuusta kappaleiden asianmukaisen livetuotannon toteutumisessa. Esittelen työssäni yleisesti käytössä olevia sekä omia toimiviksi havaitsemiani metodeja mm. kappaleiden levytuotantojen laadukkaaseen ja ammattimaiseen toteuttamiseen liveympäristössä. Annan myös käytännön neuvoja pop-kosketinsoittajan ammatin harjoittamisen, sekä siinä kehittymisen ja menestymisen avuksi.
Esittelen myös yleisellä tasolla kategorisoiden tavallisimpia pop-musiikin ympäristössä käytettäviä sähköisiä kosketinsoittimia ja kosketinsoitintyyppejä, sekä niiden mahdollisia funktioita ja vahvuuksia erilaisissa produktioissa ja kosketinsoitinseteissä. Käytän esimerkkeinä ammattiurani aikana työskentelemissäni produktioissa käyttämistäni kosketinsoitinseteistäni löytyviä soittimia ja muuta kalustoa.
Opinnäytetyöni alkuun kerron lyhyesti omasta tiestäni pianonsoiton harrastelijasta popmusiikin ja kosketinsoittimien ammattilaiseksi. Käyn samalla ammatillisen pätevyyteni osoittaakseni läpi työhistoriani Suomen popmusiikin kärkinimien palveluksessa. Myöhemmin pohdiskelen pop-kosketinsoittajan ammatin luonnetta ja sen erityispiirteitä.
Pop-kosketinsoittajan rooli voi olla produktiosta riippuen hyvinkin monimuotoinen. Käyn opinnäytetyössäni läpi erilaisten musiikillisten ja ulkomusiikillisten aspektien suhdetta ja prioriteetteja ammattimaisen pop-muusikkouden ja kosketinsoittajuuden kontekstissa. Lisäksi pohdin pop-kosketinsoittajan asiantuntijabrändin merkitystä alalla työllistymisen kannalta ja avaan oman kosketinsoittajan brändini osa-alueita ja rakentumista.
Esittelen myös yleisellä tasolla kategorisoiden tavallisimpia pop-musiikin ympäristössä käytettäviä sähköisiä kosketinsoittimia ja kosketinsoitintyyppejä, sekä niiden mahdollisia funktioita ja vahvuuksia erilaisissa produktioissa ja kosketinsoitinseteissä. Käytän esimerkkeinä ammattiurani aikana työskentelemissäni produktioissa käyttämistäni kosketinsoitinseteistäni löytyviä soittimia ja muuta kalustoa.
Opinnäytetyöni alkuun kerron lyhyesti omasta tiestäni pianonsoiton harrastelijasta popmusiikin ja kosketinsoittimien ammattilaiseksi. Käyn samalla ammatillisen pätevyyteni osoittaakseni läpi työhistoriani Suomen popmusiikin kärkinimien palveluksessa. Myöhemmin pohdiskelen pop-kosketinsoittajan ammatin luonnetta ja sen erityispiirteitä.
Pop-kosketinsoittajan rooli voi olla produktiosta riippuen hyvinkin monimuotoinen. Käyn opinnäytetyössäni läpi erilaisten musiikillisten ja ulkomusiikillisten aspektien suhdetta ja prioriteetteja ammattimaisen pop-muusikkouden ja kosketinsoittajuuden kontekstissa. Lisäksi pohdin pop-kosketinsoittajan asiantuntijabrändin merkitystä alalla työllistymisen kannalta ja avaan oman kosketinsoittajan brändini osa-alueita ja rakentumista.