Omaa osaamista kehittämässä - opiskelijat jatkuvan oppimisen polulla
Haring, Petra; Huurinainen, Saija (2021)
Haring, Petra
Huurinainen, Saija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tuottaa Sotetie-hankkeeseen ja työelämään tietoa niistä tekijöistä, jotka motivoivat jatkuvan oppimisen koulutuksiin. Tavoitteena oli löytää tekijöitä, jotka selittävät motivaatiota jatkuvan oppimisen koulutuksiin hakeuduttaessa. Toisena tavoitteena oli selvittää, mitä tekijöitä tulisi tukea, jotta jatkuvan oppimisen koulutuksiin hakeuduttaisiin. Tutkimusongelma sosiaali- ja terveysalan jatkuvan oppimisen koulutukseen hakeutumisen motivaatiosta ja motivoitumisesta tunnistettiin ja aineistosta pyrittiin löytämään merkityksellisiä tekijöitä selittämään motivaatiota opiskelijan näkökulmasta jatkuvan oppimisen koulutuksen polulla.
Tämä opinnäytetyö tehtiin SOTETIE-hankkeen toimeksiantona. SOTETIE-hankkeessa luodaan sähköinen tiekartta eli verkkosivusto tukemaan sosiaali- ja terveysalan koulutusten saavutettavuutta. Tässä opinnäytetyössä luotiin SOTETIE-hankkeen sähköiseen tiekarttaan neljä videoanimaatiota opinnäytetyön tuloksista. Näiden animaatioiden tavoitteena on motivoida jatkuvan oppimisen pariin.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu motivaation, itsemääräämisteorian, jatkuvan oppimisen sekä osaamisen kehittämisen käsitteiden ja niiden välisien yhteyksien määrittelyistä. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimus- ja kehittämistyönä. Aineistona toimivat SOTETIE-hankkeessa julkaistut blogikirjoitukset sekä kaksi artikkelia. Aineisto on käsitelty aineistolähtöisen analyysin mukaan teemoittelemalla ja aineiston käsittelyssä sovellettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen käytäntöjä. Tulosten pohjalta luotiin Biteable -ohjelmalla animaatiot SOTETIE-hankkeen verkkosivustolle. Animaatioiden luomisessa perehdyttiin tarinallistamiseen sekä digitaaliseen tarinankerrontaan.
Aineiston analyysin perusteella tunnistimme seitsemän teemaa opiskelijan polulla, jotka olivat osaamisen kehittäminen, työhyvinvointi ja jaksaminen, opintojen saavutettavuus, työyhteisön ja työelämän kehittäminen, urapolkuun liittyvät muutostoiveet, koulutuksen vaikutus ja vaikuttavuus sekä koulutuksen kehittäminen. Tuloksista käy ilmi opiskelijan tarve ja yksilöllinen motivaatio opintojen suorittamiseen, mutta korostui myös ympäristön tarjoaman tuen merkitys opintojen kaikissa vaiheissa, jotta opinnoista saatava hyöty olisi optimaalista.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä on päädytty siihen, että haluttaessa motivoida työntekijöitä jatkuvan oppimisen pariin, tulisi kiinnittää huomiota työpaikkojen opiskelumyönteisyyteen sekä yhteisten jaettavissa olevien arvojen luomiseen ja kehittämiseen. Jatkotutkimuksena aiheeseemme olisi syytä selvittää, miten työyhteisöjen ilmapiiriä ja työnantajan näkökulmaa voitaisiin muuttaa koulutusmyönteisemmiksi.
Tämä opinnäytetyö tehtiin SOTETIE-hankkeen toimeksiantona. SOTETIE-hankkeessa luodaan sähköinen tiekartta eli verkkosivusto tukemaan sosiaali- ja terveysalan koulutusten saavutettavuutta. Tässä opinnäytetyössä luotiin SOTETIE-hankkeen sähköiseen tiekarttaan neljä videoanimaatiota opinnäytetyön tuloksista. Näiden animaatioiden tavoitteena on motivoida jatkuvan oppimisen pariin.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu motivaation, itsemääräämisteorian, jatkuvan oppimisen sekä osaamisen kehittämisen käsitteiden ja niiden välisien yhteyksien määrittelyistä. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimus- ja kehittämistyönä. Aineistona toimivat SOTETIE-hankkeessa julkaistut blogikirjoitukset sekä kaksi artikkelia. Aineisto on käsitelty aineistolähtöisen analyysin mukaan teemoittelemalla ja aineiston käsittelyssä sovellettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen käytäntöjä. Tulosten pohjalta luotiin Biteable -ohjelmalla animaatiot SOTETIE-hankkeen verkkosivustolle. Animaatioiden luomisessa perehdyttiin tarinallistamiseen sekä digitaaliseen tarinankerrontaan.
Aineiston analyysin perusteella tunnistimme seitsemän teemaa opiskelijan polulla, jotka olivat osaamisen kehittäminen, työhyvinvointi ja jaksaminen, opintojen saavutettavuus, työyhteisön ja työelämän kehittäminen, urapolkuun liittyvät muutostoiveet, koulutuksen vaikutus ja vaikuttavuus sekä koulutuksen kehittäminen. Tuloksista käy ilmi opiskelijan tarve ja yksilöllinen motivaatio opintojen suorittamiseen, mutta korostui myös ympäristön tarjoaman tuen merkitys opintojen kaikissa vaiheissa, jotta opinnoista saatava hyöty olisi optimaalista.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä on päädytty siihen, että haluttaessa motivoida työntekijöitä jatkuvan oppimisen pariin, tulisi kiinnittää huomiota työpaikkojen opiskelumyönteisyyteen sekä yhteisten jaettavissa olevien arvojen luomiseen ja kehittämiseen. Jatkotutkimuksena aiheeseemme olisi syytä selvittää, miten työyhteisöjen ilmapiiriä ja työnantajan näkökulmaa voitaisiin muuttaa koulutusmyönteisemmiksi.