Hyvää huomioiden- Vahvuuspedagogiikkaa 4-5-vuotiaille lapsille varhaiskasvatuksessa musiikillisten satu-tuokioiden kautta
Nuora, Enni (2021)
Nuora, Enni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714900
Tiivistelmä
Positiivinen pedagogiikka ja siihen liittyvä vahvuuspedagogiikka ovat vahvempi varhaiskasvatustoimintaa. Varhaiskasvatukseen tarvitaan enemmän konkreettisia työmenetelmiä, joiden kautta vahvuuspedagogiikkaa on helppo toteuttaa osana varhaiskasvatustoimintaa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, miten vah-vuuspedagogiikka voidaan ottaa osaksi varhaiskasvatuksen toimintaa. Tavoitteena oli kehittää työmenetelmä, jonka kautta voidaan tutustua lasten kanssa luonteenvahvuuksiin. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa peda-gogisen toiminnan suunnittelusta, ja siitä kuinka vahvuuspedagogiikkaa voidaan soveltaa osaksi musiikki-kasvatustoimintaa ja taideintegraatiota lapsen osallisuus keskiössä. Tiedontuottamiseen sisältyivät opinnäyte-työn teoriaosuus ja valmiit tuokiot.
Opinnäytetyössä etsittiin vastausta siihen, kuinka varhaiskasvattajia voidaan tukea ohjaamaan lapsia huo-maaman hyvä itsessään ja muissa. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli kehittää työmenetelmä, joka tarjoaa valmiita oppimistuokiomalleja luonteenvahvuuksien ja hyvän huomaamisen opetteluun osana varhaiskasva-tuksen pedagogista toimintaa. Opinnäytetyö julkaistiin ammatillisena blogina ositteessa https://hyvaahuomioiden.wordpress.com/.Toimeksiantajana opinnäytetyöllä oli musiikkipäiväkoti Priimi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, johon kuului kehittämisprosessi, kirjallinen osuus blogissa sekä tuotteena Hyvää huomioiden-oppimistuokiokokonaisuus Työ eteni toimintatutkimuksen vaiheiden mu-kaisesti: suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi. Suunnitteluvaiheessa oppimistuokiot suunniteltiin opinnäytetyöhön liittyvän teoria-aineiston pohjalta. Teoreettinen viitekehys sisältää kolme eri osa-aluetta, joita ovat pedagogisen toiminnan suunnittelu varhaiskasvatuksessa, positiivinen pedagogiikka kasvatustyössä sekä musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa. Toimintavaiheessa testattiin viisi Hyvää huomioiden-tuokiota lapsiryhmässä. Toimintavaiheeseen liittyi myös havainnointivaihe, koska lapsia havainnointiin tuokioilla. Ref-lektointivaiheessa käytiin läpi aikuisten kirjalliset ja lasten suulliset palautteet tuokioista. Niiden pohjalta tuoki-oita kehitettiin niiden lopulliseen muotoonsa.
Tuokioiden testaajat antoivat pääasiassa positiivista palautetta toimintatuokioiden sisällöstä, ja siitä, että niissä huomioitiin hyvin lapsen osallisuuden mahdollisuudet. Luonteenvahvuuksiin tutustuttiin lapsilähtöisellä taval-la, joka tuki lasten mielikuvitusta ja leikkiä sekä musiikkikasvatuksen toteuttamista. Kehitettävänä oli varsinkin joidenkin tuokioiden selkeyttäminen tiiviimmäksi sekä vahvuuden korostaminen vahvemmin osaksi tarinaa.
Opinnäytetyö helpottaa varhaiskasvattajia ottamaan vahvuuspedagogiikka osaksi toiminnan suunnittelua. Tuokioiden kautta voidaan toteuttaa myös monipuolisesti musiikkikasvatustoiminta. Vahvuuspedagogiikka auttaa lapsia rakentamaan itselleen hyvän itsetunnon. Omiin vahvuuksiin keskittyminen auttaa selviytymään varsinkin elämässä vastaan tulevista vastoinkäymisistä. Vahvuuspedagogiikalla voidaan tukea lasten hyvin-vointia nyt ja tulevaisuudessa. The purpose of the thesis was to develop new ways to include strength-based education to be part of early childhood education. The aim was to develop a pedagogical working method which helps children to become more acquainted with their character strengths. The study also provided information about planning of pedagogical activities where strength-based education is a part of music education and art integration.
The study sought answers to the question how early childhood educators can be supported to teach character strengths. The research task was to develop a working method that provides ready-made learning session to teach character strengths. The study was published as a professional blog at:https://hyvaahuomioiden.wordpress.com/. The client organisation of the thesis was the Music Day Care Center Priimi.
The study was a qualitative action research. It included the development process, theoretical part in the blog and a product: Noticing the good- learning sessions. The study proceeded according to the stages of action research: planning, action, observation and reflection. In the planning phase, the learning sessions were designed on the basis of the theoretical framework. The theoretical framework included three different sections: pedagogical planning in early childhood education, positive pedagogy and strength-based education in educational work and music education in early childhood education. In the action phase, five of the planned learning sessions were tested. This phase also included an observation phase, because children were observed during learning sessions. In the reflection phase, observation information was reviewed and some changes were made for the sessions to improve them.
The Content of the sessions got positive feedback. Character strengths were explored in a child-centered way that supported children's imagination, participation and play, as well as the implementation of music education. The development proposals were mainly about to make some of the sessions simpler and character strengths should be more effectivevly emphasized as a part of the stories.
The thesis makes it easier for early childhood educators to include strength-based education as part of their work. Strength-based education helps the children to build good self-esteem. Focusing on own strengths helps children to cope with especially adversity in life. Strength- based education supports the well-being of children now and in the future.
Opinnäytetyössä etsittiin vastausta siihen, kuinka varhaiskasvattajia voidaan tukea ohjaamaan lapsia huo-maaman hyvä itsessään ja muissa. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli kehittää työmenetelmä, joka tarjoaa valmiita oppimistuokiomalleja luonteenvahvuuksien ja hyvän huomaamisen opetteluun osana varhaiskasva-tuksen pedagogista toimintaa. Opinnäytetyö julkaistiin ammatillisena blogina ositteessa https://hyvaahuomioiden.wordpress.com/.Toimeksiantajana opinnäytetyöllä oli musiikkipäiväkoti Priimi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, johon kuului kehittämisprosessi, kirjallinen osuus blogissa sekä tuotteena Hyvää huomioiden-oppimistuokiokokonaisuus Työ eteni toimintatutkimuksen vaiheiden mu-kaisesti: suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi. Suunnitteluvaiheessa oppimistuokiot suunniteltiin opinnäytetyöhön liittyvän teoria-aineiston pohjalta. Teoreettinen viitekehys sisältää kolme eri osa-aluetta, joita ovat pedagogisen toiminnan suunnittelu varhaiskasvatuksessa, positiivinen pedagogiikka kasvatustyössä sekä musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa. Toimintavaiheessa testattiin viisi Hyvää huomioiden-tuokiota lapsiryhmässä. Toimintavaiheeseen liittyi myös havainnointivaihe, koska lapsia havainnointiin tuokioilla. Ref-lektointivaiheessa käytiin läpi aikuisten kirjalliset ja lasten suulliset palautteet tuokioista. Niiden pohjalta tuoki-oita kehitettiin niiden lopulliseen muotoonsa.
Tuokioiden testaajat antoivat pääasiassa positiivista palautetta toimintatuokioiden sisällöstä, ja siitä, että niissä huomioitiin hyvin lapsen osallisuuden mahdollisuudet. Luonteenvahvuuksiin tutustuttiin lapsilähtöisellä taval-la, joka tuki lasten mielikuvitusta ja leikkiä sekä musiikkikasvatuksen toteuttamista. Kehitettävänä oli varsinkin joidenkin tuokioiden selkeyttäminen tiiviimmäksi sekä vahvuuden korostaminen vahvemmin osaksi tarinaa.
Opinnäytetyö helpottaa varhaiskasvattajia ottamaan vahvuuspedagogiikka osaksi toiminnan suunnittelua. Tuokioiden kautta voidaan toteuttaa myös monipuolisesti musiikkikasvatustoiminta. Vahvuuspedagogiikka auttaa lapsia rakentamaan itselleen hyvän itsetunnon. Omiin vahvuuksiin keskittyminen auttaa selviytymään varsinkin elämässä vastaan tulevista vastoinkäymisistä. Vahvuuspedagogiikalla voidaan tukea lasten hyvin-vointia nyt ja tulevaisuudessa.
The study sought answers to the question how early childhood educators can be supported to teach character strengths. The research task was to develop a working method that provides ready-made learning session to teach character strengths. The study was published as a professional blog at:https://hyvaahuomioiden.wordpress.com/. The client organisation of the thesis was the Music Day Care Center Priimi.
The study was a qualitative action research. It included the development process, theoretical part in the blog and a product: Noticing the good- learning sessions. The study proceeded according to the stages of action research: planning, action, observation and reflection. In the planning phase, the learning sessions were designed on the basis of the theoretical framework. The theoretical framework included three different sections: pedagogical planning in early childhood education, positive pedagogy and strength-based education in educational work and music education in early childhood education. In the action phase, five of the planned learning sessions were tested. This phase also included an observation phase, because children were observed during learning sessions. In the reflection phase, observation information was reviewed and some changes were made for the sessions to improve them.
The Content of the sessions got positive feedback. Character strengths were explored in a child-centered way that supported children's imagination, participation and play, as well as the implementation of music education. The development proposals were mainly about to make some of the sessions simpler and character strengths should be more effectivevly emphasized as a part of the stories.
The thesis makes it easier for early childhood educators to include strength-based education as part of their work. Strength-based education helps the children to build good self-esteem. Focusing on own strengths helps children to cope with especially adversity in life. Strength- based education supports the well-being of children now and in the future.