Partikkeliefektin luonti Unity-pelimoottorilla
Puirava, Johanna (2021)
Puirava, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714784
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda pelikäyttöön soveltuva partikkeliefekti portfoliota varten, ja tehdä dokumentti, josta löytyy efektin luontiin hyödyllistä teoria ja käytännön tietoa efektin rakentamisesta Unity-pelimoottorissa.
Partikkeliefektit ovat visuaalisia tehosteita, joita voidaan käyttää videopeleissä ja elokuvissa. Efektien avulla voidaan luoda dynaamista grafiikkaa. Opinnäytetyössä käydään läpi, kuinka efektejä voidaan käyttää peleissä monilla eri tavoin. Efekteillä voidaan visualisoida pelimekaniikkoja tai parantaa pelin grafiikoita. Efekteillä voidaan myös ohjata pelaajan katsetta pelimekaanisesti tärkeisiin tapahtumiin pelissä. Työssä myös syvennytään partikkeliefektien teoriaan muodon, värin, ajoituksen ja performanssin pohjalta.
Työn käytännön osuudessa luotiin taikateemainen räjähdysefekti. Efekti suunniteltiin opinnäytetyön teoriaosuudessa läpi käydyt asiat huomioiden. Efekti rakennettiin Unity-pelimoottorissa vaiheittain. Ensimmäisenä tehtiin efektin odotusosa, jonka jälkeen siirryttiin luomaan efektin tärkein osa eli räjähdys. Viimeisenä luotiin projektiili. Viimeisenä käytännön osuudessa efekti yhdistettiin ja optimoitiin, jotta sitä voitaisiin käyttää peleissä.
Projektiosuudessa käytiin läpi, kuinka luodaan tekstuureja, 3D-malleja ja varjostimia efektejä varten. Työssä käytiin läpi erilaisia parametreja, joita käytetään partikkeliefektien tekemiseen, ja kuinka näitä parametreja voidaan käyttää eri tapauksissa. Projektiosuudesta lukija voi seurata efektin tekoa, ja kokeilla luoda itse samankaltainen efekti.
Partikkeliefektit ovat visuaalisia tehosteita, joita voidaan käyttää videopeleissä ja elokuvissa. Efektien avulla voidaan luoda dynaamista grafiikkaa. Opinnäytetyössä käydään läpi, kuinka efektejä voidaan käyttää peleissä monilla eri tavoin. Efekteillä voidaan visualisoida pelimekaniikkoja tai parantaa pelin grafiikoita. Efekteillä voidaan myös ohjata pelaajan katsetta pelimekaanisesti tärkeisiin tapahtumiin pelissä. Työssä myös syvennytään partikkeliefektien teoriaan muodon, värin, ajoituksen ja performanssin pohjalta.
Työn käytännön osuudessa luotiin taikateemainen räjähdysefekti. Efekti suunniteltiin opinnäytetyön teoriaosuudessa läpi käydyt asiat huomioiden. Efekti rakennettiin Unity-pelimoottorissa vaiheittain. Ensimmäisenä tehtiin efektin odotusosa, jonka jälkeen siirryttiin luomaan efektin tärkein osa eli räjähdys. Viimeisenä luotiin projektiili. Viimeisenä käytännön osuudessa efekti yhdistettiin ja optimoitiin, jotta sitä voitaisiin käyttää peleissä.
Projektiosuudessa käytiin läpi, kuinka luodaan tekstuureja, 3D-malleja ja varjostimia efektejä varten. Työssä käytiin läpi erilaisia parametreja, joita käytetään partikkeliefektien tekemiseen, ja kuinka näitä parametreja voidaan käyttää eri tapauksissa. Projektiosuudesta lukija voi seurata efektin tekoa, ja kokeilla luoda itse samankaltainen efekti.