Etätyöskentelyn sujuvoittaminen organisaation eri yksiköissä
Koivisto, Heli (2021)
Koivisto, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815064
Tiivistelmä
Vuosi 2020 muutti työelämäkulttuurin täysin. Maaliskuussa 2020 siirryttiin nopealla aikataululla etätöihin koronapandemian myötä. Kiinan Wuhanista oli löytynyt uusi tuntematon virus COVID-19 joulukuussa 2019. Työntekijöille tarjottiin digitaalisia työkaluja, palveluita ja ohjeistuksia käyttöön. Kuluneen vuoden aikana työntekijät käyttivät tarjottuja työkaluja ja palveluita parhaan kykynsä mukaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten organisaation tietohallinto voi paremmin auttaa yksiköitä toimimaan etätyöskentelyn arjessa. Empiirinen aineisto hankittiin sähköisellä kyselyllä. Toimivilla yhtenäisillä työkaluilla ja toimintatavoilla pyritään henkilöstön työhyvinvointiin ja digiosaamisen kehittämiseen – yhdessä tekemiseen.
Tarkoituksena oli selvittää digitaalisten työkalujen ja palveluiden käyttöä ja yhteisiä toimintatapoja neljältä eri osa-alueelta: materiaalit ja esitykset, viestintä ja vuorovaikutus, yhteiskehittäminen ja tiimityö, oman työn tuki ja muut työkalut, jotta työskentely olisi sujuvampaa ja tehokkaampaa ajasta ja paikasta riippumatta. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena havaittiin, että haluttiin tukea uusien työkalujen käyttöön ja toimintatapojen käytänteiden laatimiseen. Digitaalisten palveluiden ja työkalujen käyttötarkoituksista toivottiin yhtenäistä koostetta.
Etätyöskentely jatkuu tulevaisuudessa. Työn merkityksellisyyden ja työhyvinvoinnin arvostus lisääntyy. Saadut tulokset toimivat pohjana jatkokehitykselle, digityökaluarkkitehtuurin ja ”shopping center”-palvelun kehittämisessä yksiköille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten organisaation tietohallinto voi paremmin auttaa yksiköitä toimimaan etätyöskentelyn arjessa. Empiirinen aineisto hankittiin sähköisellä kyselyllä. Toimivilla yhtenäisillä työkaluilla ja toimintatavoilla pyritään henkilöstön työhyvinvointiin ja digiosaamisen kehittämiseen – yhdessä tekemiseen.
Tarkoituksena oli selvittää digitaalisten työkalujen ja palveluiden käyttöä ja yhteisiä toimintatapoja neljältä eri osa-alueelta: materiaalit ja esitykset, viestintä ja vuorovaikutus, yhteiskehittäminen ja tiimityö, oman työn tuki ja muut työkalut, jotta työskentely olisi sujuvampaa ja tehokkaampaa ajasta ja paikasta riippumatta. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena havaittiin, että haluttiin tukea uusien työkalujen käyttöön ja toimintatapojen käytänteiden laatimiseen. Digitaalisten palveluiden ja työkalujen käyttötarkoituksista toivottiin yhtenäistä koostetta.
Etätyöskentely jatkuu tulevaisuudessa. Työn merkityksellisyyden ja työhyvinvoinnin arvostus lisääntyy. Saadut tulokset toimivat pohjana jatkokehitykselle, digityökaluarkkitehtuurin ja ”shopping center”-palvelun kehittämisessä yksiköille.