Keskusjärjestön digitaalisen palvelujärjestelmän kehittäminen muotoilu- ja tulevaisuusajattelun avulla
Sysiö, Karoliina (2021)
Sysiö, Karoliina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915224
Tiivistelmä
Digitalisaatio haastaa entistä enemmän järjestöjä tarkastelemaan toimintansa nykyaikaistamista ja palveluidensa kehittämistä. Myös ulkoilujärjestö Suomen Latu ry:ssä on tiedostettu, että kattojärjestön menestyminen tulevaisuudessa edellyttää panostuksia moderneihin digitaalisiin järjestelmiin.
Tämä opinnäytetyö oli osa Suomen Latu ry:n strategiatyöhön liittyvää kehittämishanketta, jonka tavoitteena on uudistaa ja digitalisoida järjestön jäsen- ja yhdistyspalvelut vuoteen 2023 mennessä. Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää, miten Suomen Ladun kaltaisessa keskusjärjestössä voidaan rakentaa mahdollisimman hyvin jäsenyhdistysten ja henkilöjäsenten tarpeita vastaavat digitaaliset palvelut varsinkin, kun kaikkia tulevaisuuden tarpeita ei tunneta. Työn laajempi tavoite oli edistää Suomen Ladun vetovoimaisuutta kattojärjestönä sekä kykyä houkutella uusia jäseniä ja vapaaehtoisia toimintaan myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa pyrittiin ymmärtämään menestyvän järjestötoiminnan edellytyksiä digitaalisen murroksen kontekstissa. Muodostetun viitekehyksen perusteella todettiin, että digitalisaatio vaikuttaa järjestöjen menestymiseen ennen kaikkea toimintatapojen ja ajattelumallien muutoksen kautta. Näin digitalisaatio luo tarpeen uudenlaiselle järjestötoiminnalle, jossa menestystä voidaan rakentaa aktiivisen kehittämistyön, digiajan ketteryyden, vahvan johtamisen, tulevaisuuden ennakoinnin ja asiakasymmärryksen pohjalta.
Opinnäytetyön kehittämistehtäväksi muodostui käyttäjien tarpeisiin perustuvan palvelukonseptin luominen Suomen Ladun jäsenpalvelujärjestelmästä. Palvelukonsepti kuvattiin Suomen Ladun työntekijän, paikallisyhdistyksen edustajan sekä nuoren henkilöjäsenen näkökulmista. Kehittämistyö tehtiin palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti laadullisia tutkimusmenetelmiä ja erilaisia visualisointityökaluja hyödyntämällä. Kehittämistyössä seurattiin muotoilu- ja tulevaisuusajattelua yhdistävän palveluinnovaatioprosessin vaiheita.
Kehittämistyö antoi toimeksiantajalle konkreettisia ideoita jäsenpalvelujärjestelmän rakentamisen tueksi. Lisäksi työ lisäsi toimeksiantajan ymmärrystä palveluiden kehittämiseen liittyvästä, teknologiaa laajemmasta kontekstista sekä järjestön menestymisen edellytyksistä.
Tämä opinnäytetyö oli osa Suomen Latu ry:n strategiatyöhön liittyvää kehittämishanketta, jonka tavoitteena on uudistaa ja digitalisoida järjestön jäsen- ja yhdistyspalvelut vuoteen 2023 mennessä. Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää, miten Suomen Ladun kaltaisessa keskusjärjestössä voidaan rakentaa mahdollisimman hyvin jäsenyhdistysten ja henkilöjäsenten tarpeita vastaavat digitaaliset palvelut varsinkin, kun kaikkia tulevaisuuden tarpeita ei tunneta. Työn laajempi tavoite oli edistää Suomen Ladun vetovoimaisuutta kattojärjestönä sekä kykyä houkutella uusia jäseniä ja vapaaehtoisia toimintaan myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa pyrittiin ymmärtämään menestyvän järjestötoiminnan edellytyksiä digitaalisen murroksen kontekstissa. Muodostetun viitekehyksen perusteella todettiin, että digitalisaatio vaikuttaa järjestöjen menestymiseen ennen kaikkea toimintatapojen ja ajattelumallien muutoksen kautta. Näin digitalisaatio luo tarpeen uudenlaiselle järjestötoiminnalle, jossa menestystä voidaan rakentaa aktiivisen kehittämistyön, digiajan ketteryyden, vahvan johtamisen, tulevaisuuden ennakoinnin ja asiakasymmärryksen pohjalta.
Opinnäytetyön kehittämistehtäväksi muodostui käyttäjien tarpeisiin perustuvan palvelukonseptin luominen Suomen Ladun jäsenpalvelujärjestelmästä. Palvelukonsepti kuvattiin Suomen Ladun työntekijän, paikallisyhdistyksen edustajan sekä nuoren henkilöjäsenen näkökulmista. Kehittämistyö tehtiin palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti laadullisia tutkimusmenetelmiä ja erilaisia visualisointityökaluja hyödyntämällä. Kehittämistyössä seurattiin muotoilu- ja tulevaisuusajattelua yhdistävän palveluinnovaatioprosessin vaiheita.
Kehittämistyö antoi toimeksiantajalle konkreettisia ideoita jäsenpalvelujärjestelmän rakentamisen tueksi. Lisäksi työ lisäsi toimeksiantajan ymmärrystä palveluiden kehittämiseen liittyvästä, teknologiaa laajemmasta kontekstista sekä järjestön menestymisen edellytyksistä.