Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Työfysioterapeuttien kokemuksia suoravastaanottotoimintaan siirtymisestä
Loponen, Kaisa; Mikkonen, Laura (2021)
Loponen, Kaisa
Mikkonen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815186
Tiivistelmä
Johdanto Työfysioterapeuttien suoravastaanottotoiminta on ollut mahdollista työterveyshuollossa vuodesta 2020 alkaen. Tämän myötä työterveyshuollot ovat saaneet lisätyökalun tuki- ja liikuntaelinoireiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Tutkimustieto tukee suoravastaanottojen aloittamista perusterveydenhuollossa sekä tuo esiin keinoja onnistuneen muutoksen läpiviennistä. Työterveyshuollossa toteutettavaa suoravastaanottoa on tutkittu vasta vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työfysioterapeuttien kokemuksia ennen suoravastaanottotoiminnan aloittamista ja tilanteeseen liittyvästä muutosprosessista.
Menetelmät Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto muodostui kymmenen työfysioterapeutin teemahaastattelusta. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulokset Työfysioterapeutin työn vaativuuden koettiin lisääntyvän suoravastaanottotoiminnan myötä. Toiminnan aloittamisen koettiin muuttavan työfysioterapeutin roolia ja vaikuttavan koko organisaation tasolla. Muutos nähtiin tärkeänä. Esimiehen ja johdon tuki, kollegoilta saatu tuki, sisäinen viestintä ja yhteinen keskustelu koettiin olennaisena osana onnistunutta muutosta. Suoravastaanottoon pätevöittävän koulutuksen koettiin kehittävän omaa ajattelutapaa sekä lisäävän innostusta, työnimua ja motivaatiota. Työfysioterapeutit kokivat omaavansa hyvät valmiudet sairausloman tarpeen arviointiin sekä taidon ohjata asiakas oikea-aikaisesti lääkärille. Lääkärikonsultaation mahdollisuus nähtiin kuitenkin tärkeänä. Työfysioterapeuttien kokemusten mukaan suoravastaanotolla voidaan edistää varhaista työkyvyn tukemista, sujuvoittaa asiakkaan palvelupolkua ja edistää omahoitoisuutta.
Johtopäätökset Suoravastaanottoa aloitettaessa onnistunut sisäinen ja ulkoinen viestintä edistää uuden käytännön toimivuutta, yhtenäisten toimintatapojen muodostumista ja toiminnan juurtumista. Yhteiset käytänteet tulee sopia ennakkoon. Tutkimuksen mukaan kannattaa suosia työfysioterapeuteille räätälöityä koulutusta. Osaamisen ylläpitäminen tulee huomioida jatkokoulutusten ja erilaisten foorumien kautta. Työfysioterapeuttien mukanaolo eri ammattiryhmien välisissä keskusteluissa ja yritysneuvotteluissa on hyödyllistä suoravastaanottotoiminnan edistämiseksi. Työterveyshuollon toiminnassa on tärkeää sovittaa suoravastaanottotoiminta saumattomasti muuhun työfysioterapeutin toimintaan ja työfysioterapeutin aktiivista roolia työpaikoilla tapahtuvassa toiminnassa ei tule unohtaa.
Menetelmät Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto muodostui kymmenen työfysioterapeutin teemahaastattelusta. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulokset Työfysioterapeutin työn vaativuuden koettiin lisääntyvän suoravastaanottotoiminnan myötä. Toiminnan aloittamisen koettiin muuttavan työfysioterapeutin roolia ja vaikuttavan koko organisaation tasolla. Muutos nähtiin tärkeänä. Esimiehen ja johdon tuki, kollegoilta saatu tuki, sisäinen viestintä ja yhteinen keskustelu koettiin olennaisena osana onnistunutta muutosta. Suoravastaanottoon pätevöittävän koulutuksen koettiin kehittävän omaa ajattelutapaa sekä lisäävän innostusta, työnimua ja motivaatiota. Työfysioterapeutit kokivat omaavansa hyvät valmiudet sairausloman tarpeen arviointiin sekä taidon ohjata asiakas oikea-aikaisesti lääkärille. Lääkärikonsultaation mahdollisuus nähtiin kuitenkin tärkeänä. Työfysioterapeuttien kokemusten mukaan suoravastaanotolla voidaan edistää varhaista työkyvyn tukemista, sujuvoittaa asiakkaan palvelupolkua ja edistää omahoitoisuutta.
Johtopäätökset Suoravastaanottoa aloitettaessa onnistunut sisäinen ja ulkoinen viestintä edistää uuden käytännön toimivuutta, yhtenäisten toimintatapojen muodostumista ja toiminnan juurtumista. Yhteiset käytänteet tulee sopia ennakkoon. Tutkimuksen mukaan kannattaa suosia työfysioterapeuteille räätälöityä koulutusta. Osaamisen ylläpitäminen tulee huomioida jatkokoulutusten ja erilaisten foorumien kautta. Työfysioterapeuttien mukanaolo eri ammattiryhmien välisissä keskusteluissa ja yritysneuvotteluissa on hyödyllistä suoravastaanottotoiminnan edistämiseksi. Työterveyshuollon toiminnassa on tärkeää sovittaa suoravastaanottotoiminta saumattomasti muuhun työfysioterapeutin toimintaan ja työfysioterapeutin aktiivista roolia työpaikoilla tapahtuvassa toiminnassa ei tule unohtaa.