Festivaalin sponsoroinnin kehittäminen
Lappalainen, Hilja (2021)
Lappalainen, Hilja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää festivaalin sponsorointia. Työtä tarkasteltiin toimeksiantajan Tampere Chamber Music -festivaalin kautta. Työn tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajalle ideoita uudenlaisista sponsoroinnin muodoista kulttuuritapahtuman ja yritysten välisenä yhteistyönä. Teoriaosuudessa käsitellään sponsorointia ja sen luonnetta kulttuuritapahtumissa, sekä festivaalien rahoituksen rakentumista. Tampere Chamber Music toivoo saavansa sponsoroinnin kautta paitsi liikkuvuutta rahoitusrakenteeseensa, joka nyt nojaa avustuksiin ja lipputuloihin, myös tavoittaa uusia kohderyhmiä.
Tutkimusta varten haastateltiin festivaalin perustajajäsentä sekä nykyistä tuottajaa. Lisäksi verrattiin kolme festivaalia benchmarking-menetelmällä. Palvelumuotoilusta tuttua palvelupolkua hyödynnettiin teemoittamalla erilaisia ideoita, kuinka sponsoroijalla on mahdollisuus tuoda viestiänsä esiin festivaalin kautta.
Opinnäytetyö antaa tilaajalle konkreettisia esimerkkejä, kuinka sponsorointia on toteutettu eri festivaaleilla ja mitä oppia Tampere Chamber Music voisi näistä ottaa omaan sponsorointitoimintaansa. Tärkeä tuloksissa esiin noussut asia oli pitkäaikaisten kumppanuuksien rakentaminen ja vastuullisuusteema. Myös erilaiset ja uniikit konseptit ovat tärkeitä, kun lähdetään tavoittelemaan kumppanuuksia.
Tutkimusta varten haastateltiin festivaalin perustajajäsentä sekä nykyistä tuottajaa. Lisäksi verrattiin kolme festivaalia benchmarking-menetelmällä. Palvelumuotoilusta tuttua palvelupolkua hyödynnettiin teemoittamalla erilaisia ideoita, kuinka sponsoroijalla on mahdollisuus tuoda viestiänsä esiin festivaalin kautta.
Opinnäytetyö antaa tilaajalle konkreettisia esimerkkejä, kuinka sponsorointia on toteutettu eri festivaaleilla ja mitä oppia Tampere Chamber Music voisi näistä ottaa omaan sponsorointitoimintaansa. Tärkeä tuloksissa esiin noussut asia oli pitkäaikaisten kumppanuuksien rakentaminen ja vastuullisuusteema. Myös erilaiset ja uniikit konseptit ovat tärkeitä, kun lähdetään tavoittelemaan kumppanuuksia.