Matkahuollon Reitit ja Liput -mobiilisovelluksen käytettävyyden arviointi
Niemi, Piia (2021)
Niemi, Piia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015474
Tiivistelmä
Hyvä käytettävyys on avain tuotteen tai palvelun sujuvaan ja tehokkaaseen käyttöön. Se on myös osa miellyttävää käyttäjäkokemusta, mikä on tänä päivänä edellytys kaikille digitaalisille palveluille, jotka haluavat menestyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Matkahuollon Reitit ja Liput -mobiilisovelluksen käytettävyyttä. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tutkimus sovelluksen käytettävyyden arvioimiseksi. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, onko sovelluksessa vakavia käytettävyysongelmia, ja miten sovelluksen käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Tutkimusote oli laadullinen, ja menetelmiksi valikoituivat kysely, teemahaastattelut sekä käytettävyystesti.
Tutkimustulosten perusteella Reitit ja Liput -sovelluksen käytettävyyttä voidaan kuvailla melko keskiverroksi. Käytettävyystestiin osallistuneet testikäyttäjät mielsivät sovelluksen käytön sujuvaksi ja vaivattomaksi, mutta toisaalta sovelluksen käytön todettiin vaativan ainakin hieman opettelua. Käytettävyystesti paljasti sovelluksesta joitakin käytettävyysongelmia, jotka eivät kuitenkaan olleet vakavuudeltaan sellaisia, että ne estäisivät sovelluksen käytön. Pääosin ongelmat liittyivät sovelluksen toimintaan käyttäjän valitessa sopivaa matkustusajankohtaa tai optimaalisinta matkaa.
Havaittujen käytettävyysongelmien ratkaisemiseksi esitettiin maltillisia muutoksia esimerkiksi matkustusajankohtaan liittyvään logiikkaan. Osa ongelmista puolestaan vaatii lisätutkimuksia sekä ideointia parhaan ratkaisun löytämiseksi. Käytettävyyden arvioinnin ja kehittämisen ei kuitenkaan tulisi olla kertaluontoista. Jatkokehitystä ajatellen olisi hyvä tunnistaa sovelluksen erilaiset käyttäjäryhmät, jotta ne voidaan huomioida käytettävyystesteissä. Lisäksi tulisi pohtia, miten käytettävyyttä voitaisiin jatkossa mitata eri versiopäivitysten välillä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Matkahuollon Reitit ja Liput -mobiilisovelluksen käytettävyyttä. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tutkimus sovelluksen käytettävyyden arvioimiseksi. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, onko sovelluksessa vakavia käytettävyysongelmia, ja miten sovelluksen käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Tutkimusote oli laadullinen, ja menetelmiksi valikoituivat kysely, teemahaastattelut sekä käytettävyystesti.
Tutkimustulosten perusteella Reitit ja Liput -sovelluksen käytettävyyttä voidaan kuvailla melko keskiverroksi. Käytettävyystestiin osallistuneet testikäyttäjät mielsivät sovelluksen käytön sujuvaksi ja vaivattomaksi, mutta toisaalta sovelluksen käytön todettiin vaativan ainakin hieman opettelua. Käytettävyystesti paljasti sovelluksesta joitakin käytettävyysongelmia, jotka eivät kuitenkaan olleet vakavuudeltaan sellaisia, että ne estäisivät sovelluksen käytön. Pääosin ongelmat liittyivät sovelluksen toimintaan käyttäjän valitessa sopivaa matkustusajankohtaa tai optimaalisinta matkaa.
Havaittujen käytettävyysongelmien ratkaisemiseksi esitettiin maltillisia muutoksia esimerkiksi matkustusajankohtaan liittyvään logiikkaan. Osa ongelmista puolestaan vaatii lisätutkimuksia sekä ideointia parhaan ratkaisun löytämiseksi. Käytettävyyden arvioinnin ja kehittämisen ei kuitenkaan tulisi olla kertaluontoista. Jatkokehitystä ajatellen olisi hyvä tunnistaa sovelluksen erilaiset käyttäjäryhmät, jotta ne voidaan huomioida käytettävyystesteissä. Lisäksi tulisi pohtia, miten käytettävyyttä voitaisiin jatkossa mitata eri versiopäivitysten välillä.