Nordean henkilöstön tietoisuuden lisääminen vapaaehtoistyöhankkeista ja kannustaminen yritysvapaaehtoistyöhön
Eliseeva, Ksenia (2021)
Eliseeva, Ksenia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915383
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten tietoisuutta vapaaehtoistyöhankkeista voidaan lisätä Nordean henkilöstön keskuudessa ja miten henkilöstöä voidaan aktiivisemmin kannustaa osallistumaan vapaaehtoistyöhankkeisiin. Yritysvapaaehtoistyö on yksi keino, jolla yritys toteuttaa yhteiskuntavastuun tavoitteita. Lisäksi yritysvapaaehtoistyö on yksi henkilöstöjohtamisen työkaluista.
Yritykset tekevät tiiviisti yhteistyötä kansalaisjärjestöjen kanssa, jotta vapaaehtoistyö olisi mahdollista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu yrityksen yhteiskuntavastuun ja yritysvapaaehtoistyön merkityksestä yhteiskunnalle ja yritykselle itselleen.
Nordean kannalta henkilöstön aktiivinen osallistuminen vapaaehtoishankkeisiin merkitsee henkilöstön sitoutumista ja organisaation maineen parantamista, mikä taas heijastuu asiakastyytyväisyyteen, tuottavuuteen ja kannattavuuteen. Yhteiskunnan kannalta vapaaehtoistyö nuorten talouslukutaidon parantamisessa tarkoittaa yleisen talouslukutaidon kohenemista ja lisäresursseja talousopetukseen.
Tutkimuksessa on tutkittu Nordean vapaaehtoisten ja vapaaehtoistoimintaan osallistumattomien näkemyksiä. Tutkimustyyppinä on käytetty tapaustutkimusta, koska tutkimuksessa halutaan syvällisesti ymmärtää kehittämisen kohdetta ja saada lopputuloksena uusia kehittämisehdotuksia. Tutkimusmenetelmänä on käytetty määrällistä tutkimusta. Kyselyssä on käytetty sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä, jotta tutkimustuloksena saatu tieto olisi mahdollisimman luotettavaa eivätkä tutkimuskysymykset olisi liian johdattelevia.
Tutkimuksen yhteenvetona on esitetty Nordean työntekijöiden kohtaamat haasteet ja kehitysehdotukset. Haasteiksi nousivat työajan järjestäminen, tiedon puute, osaamisen puute ja ilmoittautumisprosessin monimutkaisuus. Nordean työntekijät toivovat lisää viestintää Nordean tekemästä yritysvapaaehtoistyöstä ja viestintäkanavien monipuolisempaa käyttöä. Tutkimuksen lopputuloksena on laadittu Nordealle kehitysehdotuksia siitä, miten henkilöstön tietoisuutta voi lisätä ja osallistujamäärää kasvattaa.
Yritykset tekevät tiiviisti yhteistyötä kansalaisjärjestöjen kanssa, jotta vapaaehtoistyö olisi mahdollista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu yrityksen yhteiskuntavastuun ja yritysvapaaehtoistyön merkityksestä yhteiskunnalle ja yritykselle itselleen.
Nordean kannalta henkilöstön aktiivinen osallistuminen vapaaehtoishankkeisiin merkitsee henkilöstön sitoutumista ja organisaation maineen parantamista, mikä taas heijastuu asiakastyytyväisyyteen, tuottavuuteen ja kannattavuuteen. Yhteiskunnan kannalta vapaaehtoistyö nuorten talouslukutaidon parantamisessa tarkoittaa yleisen talouslukutaidon kohenemista ja lisäresursseja talousopetukseen.
Tutkimuksessa on tutkittu Nordean vapaaehtoisten ja vapaaehtoistoimintaan osallistumattomien näkemyksiä. Tutkimustyyppinä on käytetty tapaustutkimusta, koska tutkimuksessa halutaan syvällisesti ymmärtää kehittämisen kohdetta ja saada lopputuloksena uusia kehittämisehdotuksia. Tutkimusmenetelmänä on käytetty määrällistä tutkimusta. Kyselyssä on käytetty sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä, jotta tutkimustuloksena saatu tieto olisi mahdollisimman luotettavaa eivätkä tutkimuskysymykset olisi liian johdattelevia.
Tutkimuksen yhteenvetona on esitetty Nordean työntekijöiden kohtaamat haasteet ja kehitysehdotukset. Haasteiksi nousivat työajan järjestäminen, tiedon puute, osaamisen puute ja ilmoittautumisprosessin monimutkaisuus. Nordean työntekijät toivovat lisää viestintää Nordean tekemästä yritysvapaaehtoistyöstä ja viestintäkanavien monipuolisempaa käyttöä. Tutkimuksen lopputuloksena on laadittu Nordealle kehitysehdotuksia siitä, miten henkilöstön tietoisuutta voi lisätä ja osallistujamäärää kasvattaa.
