Diorin asiakaskartoitus Sokos Helsingissä
Antila, Sini (2009)
Antila, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kartoitus Sokos Helsingin Dior-asiakkaista. Opinnäytetyös-sä perehdyttiin siihen minkälainen on tyypillinen Sokos Helsingin Dior-pisteessä asioiva asiakas, vastaako valikoima asiakkaiden tarpeita, minkälaisia mielikuvia heillä on brandista sekä ovatko asiakkaat tyytyväisiä Dior-pisteestä saatavaan palveluun. Työn tutkimusaihe tuli toimeksiantona Parfums Christian Diorin Suomen brand managerilta. Tutkimuksen tuloksia pyritään hyödyntä-mään tulevaisuudessa, kehitettäessä liikkeen toimintaa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi tutkimukseen keskeisesti liittyviä käsitteitä. Tämän jäl-keen keskityttiin branditeoriaan, joista syvemmin brandiuskollisuuteen ja sen tasoihin, brandin kilpailijoihin, brandin ulottuvuuksiin ja tämän jälkeen vielä luksusbrandeihin. Sen jälkeen siir-ryttiin asiakastyytyväisyyteen ja tyytymättömyyteen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi käsiteltiin kestävien asiakassuhteiden hyötyjä. Lopuksi tehtiin vielä pieni katsaus suomalaisesta kosmetii-kan kuluttajasta. Tutkimuksen teoria-aineisto hankittiin kirjallisuudesta, artikkeleista ja inter-netistä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kyselyllä Sokos Helsingin Dior -pisteessä heinäkuussa 2009. Kyselyyn vastasi 61 Dioria ostavaa henkilöä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysymyksiä kyselyssä oli 12. Kysymyksillä selvitettiin kulutta-jien sosiodemografisia tietoja, ostoaktiivisuutta, mielikuvia brandista sekä yleiskuvaa Sokos Hel-singin Dior- pisteestä. Tutkimustulosten analysointi tapahtui elo-lokakuussa. Analysoinnissa käy-tin SPSS-ohjelmaa. Tutkimuksen mukaan Dior- pisteessä käy asiakkaita joka ikäryhmästä. Suurin vastaajaryhmä kuuluu ikäryhmään 21-30 vuotta. Dior-asiakas on nainen, joka arvostaa Dior- tuotteiden laatua sekä henkilökohtaista asiakaspalvelua. Keskiostoksen suuruus on 51-100 euroa ja selektiivistä kosmetiikkaa ostetaan kuukausittain.
Johtopäätöksenä voisi sanoa, että saamalla asiakkaat brandiuskollisemmiksi Diorille, kuluttajat ostaisivat enemmän sekä olisivat sitoutuneempia brandiin. Sekä yritystä että asiakkaita varten pitäisi luoda sähköinen asiakasrekisteri, joiden avulla asiakkaille saataisiin tiedotettua uutuus-tuotteista sekä tulevista tapahtumista. Dior on tunnettu Sokos Helsingissä värikosmetiikkabran-dina. Tämän takia näytteiden jakelua kannattaisi tehostaa, jolloin saataisiin tuotua paremmin esille myös ihonhoitotuotteita sekä tuoksuja.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi tutkimukseen keskeisesti liittyviä käsitteitä. Tämän jäl-keen keskityttiin branditeoriaan, joista syvemmin brandiuskollisuuteen ja sen tasoihin, brandin kilpailijoihin, brandin ulottuvuuksiin ja tämän jälkeen vielä luksusbrandeihin. Sen jälkeen siir-ryttiin asiakastyytyväisyyteen ja tyytymättömyyteen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi käsiteltiin kestävien asiakassuhteiden hyötyjä. Lopuksi tehtiin vielä pieni katsaus suomalaisesta kosmetii-kan kuluttajasta. Tutkimuksen teoria-aineisto hankittiin kirjallisuudesta, artikkeleista ja inter-netistä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kyselyllä Sokos Helsingin Dior -pisteessä heinäkuussa 2009. Kyselyyn vastasi 61 Dioria ostavaa henkilöä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysymyksiä kyselyssä oli 12. Kysymyksillä selvitettiin kulutta-jien sosiodemografisia tietoja, ostoaktiivisuutta, mielikuvia brandista sekä yleiskuvaa Sokos Hel-singin Dior- pisteestä. Tutkimustulosten analysointi tapahtui elo-lokakuussa. Analysoinnissa käy-tin SPSS-ohjelmaa. Tutkimuksen mukaan Dior- pisteessä käy asiakkaita joka ikäryhmästä. Suurin vastaajaryhmä kuuluu ikäryhmään 21-30 vuotta. Dior-asiakas on nainen, joka arvostaa Dior- tuotteiden laatua sekä henkilökohtaista asiakaspalvelua. Keskiostoksen suuruus on 51-100 euroa ja selektiivistä kosmetiikkaa ostetaan kuukausittain.
Johtopäätöksenä voisi sanoa, että saamalla asiakkaat brandiuskollisemmiksi Diorille, kuluttajat ostaisivat enemmän sekä olisivat sitoutuneempia brandiin. Sekä yritystä että asiakkaita varten pitäisi luoda sähköinen asiakasrekisteri, joiden avulla asiakkaille saataisiin tiedotettua uutuus-tuotteista sekä tulevista tapahtumista. Dior on tunnettu Sokos Helsingissä värikosmetiikkabran-dina. Tämän takia näytteiden jakelua kannattaisi tehostaa, jolloin saataisiin tuotua paremmin esille myös ihonhoitotuotteita sekä tuoksuja.