Itsenäisen asumisen tuki erityisryhmille : Palveluyhdistys Kasevan hajautetun tukiasumisen palvelumallin kehittäminen
Jalonen, Aleksi (2021)
Jalonen, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015546
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli hahmotella Palveluyhdistys Kaseva ry:lle hajautetun tukiasumisen palvelumalli. Palveluyhdistys Kaseva on Kaarinassa toimiva vammaisten ja pitkäaikaissairaiden asumispalveluja tuottava yhdistys. Toistaiseksi Palveluyhdistys Kaseva on tarjonnut hajautettua tukiasumista vain yhdistyksen asumispalveluyksiköistä itsenäistyville asiakkaille. Kehittämistyön tavoitteena oli mahdollistaa hajautetun tukiasumisen laajentaminen itsenäiseksi palveluksi yhdistyksen ryhmämuotoisten asumispalvelujen rinnalle.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin Palveluyhdistys Kasevan työntekijöiden ja asiakkaiden teemahaastatteluja sekä palvelujen ostajalle suunnattua verkkokyselyä. Tulokset analysoitiin laadullisesti teemoittelua hyödyntäen. Tiedonhankinnan tuloksia peilattiin aikaisempaan tutkimustietoon, aiemmista kehittämishankkeista saatuihin kokemuksiin sekä palvelujen tuottamista ja kehittämistä ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin linjauksiin.
Haastatteluvastauksissaan työntekijät korostivat erityisesti asiakassuhteen alkuvaiheen merkitystä ja nostivat esiin työn organisointiin ja työhyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. Asiakkaiden vastauksissa korostui sosiaalisten suhteiden ja ohjaajien tavoitettavuuden merkitys asumisratkaisua valittaessa. Ostajan edustajat suhtautuivat yleisesti ottaen myönteisesti itsenäisen asumisen tukipalvelujen kehittämiseen. Erityisesti he näkivät tarvetta kehittää elämän nivelvaiheiden tukipalveluita.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt palvelumalli kiinnittää tiedonhankinnan tulosten mukaisesti erityistä huomiota asiakkuuden alkuvaiheisiin, tuen yksilölliseen räätälöintiin, siirtymävaiheen tukemiseen sekä ohjaajien tavoitettavuuteen. Palvelumallin ydinkohdat on koottu ostajille suunnatuksi palvelukuvaukseksi sekä asiakkaille ja heidän läheisilleen suunnatuksi esitteeksi.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin Palveluyhdistys Kasevan työntekijöiden ja asiakkaiden teemahaastatteluja sekä palvelujen ostajalle suunnattua verkkokyselyä. Tulokset analysoitiin laadullisesti teemoittelua hyödyntäen. Tiedonhankinnan tuloksia peilattiin aikaisempaan tutkimustietoon, aiemmista kehittämishankkeista saatuihin kokemuksiin sekä palvelujen tuottamista ja kehittämistä ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin linjauksiin.
Haastatteluvastauksissaan työntekijät korostivat erityisesti asiakassuhteen alkuvaiheen merkitystä ja nostivat esiin työn organisointiin ja työhyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. Asiakkaiden vastauksissa korostui sosiaalisten suhteiden ja ohjaajien tavoitettavuuden merkitys asumisratkaisua valittaessa. Ostajan edustajat suhtautuivat yleisesti ottaen myönteisesti itsenäisen asumisen tukipalvelujen kehittämiseen. Erityisesti he näkivät tarvetta kehittää elämän nivelvaiheiden tukipalveluita.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt palvelumalli kiinnittää tiedonhankinnan tulosten mukaisesti erityistä huomiota asiakkuuden alkuvaiheisiin, tuen yksilölliseen räätälöintiin, siirtymävaiheen tukemiseen sekä ohjaajien tavoitettavuuteen. Palvelumallin ydinkohdat on koottu ostajille suunnatuksi palvelukuvaukseksi sekä asiakkaille ja heidän läheisilleen suunnatuksi esitteeksi.