Hahmon luominen foorumiroolipeliin
Wright, Jordan (2021)
Wright, Jordan
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516079
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi, kuinka voi suunnitella hahmon tekstipohjaiseen foorumiroolipeliin. Työn tarkoituksena on esitellä, mikä on tekstipohjainen foorumiroolipeli ja millaisia vaatimuksia tällaisissa peleissä usein on niin pelaajille kuin heidän hahmoilleenkin. Työssä käsitellään myös yleisiä hahmon luomisen periaatteita, joita käytetään virallisesti pelialan hahmosuunnittelussa. Lisäksi työssä keskitytään tuomaan esille hahmon luomisen psykologista puolta ja esittelemään psykologisia työkaluja, joita voi käyttää apuna hahmon suunnittelussa. Erilaisia hahmosuunnittelun vaiheita pyritään havainnollistamaan ja perustelemaan käytännön esimerkeillä. Huomiota kiinnitetään erityisesti hahmon sanalliseen suunnitteluun ennemmin kuin visuaaliseen esittämiseen.
Opinnäytetyössä selitetään tekstiroolipelin perusteet sekä käydään läpi yleisimpiä sääntöjä, joita hahmon luomiseen ja roolipelissä toimimiseen on yleensä määritelty. Tämän jälkeen käydään vaiheittain läpi hahmon luomisprosessi alusta loppuun teoreettisesta näkökulmasta. Prosessia havainnollistetaan esimerkein. Sen jälkeen esitellään tyhjä hahmolomake, kuten se on määritelty Reniar-roolipelissä. Lopuksi edellä mainitun lomakkeen pohjalta ja työssä esiteltyjä työkaluja käyttäen luodaan tämän työn kirjoittajan oma hahmo ja käydään sen luomisprosessi läpi pääpiirteittäin sekä analysoidaan lopputulosta.
Työn tavoitteena on, että sen lukija ymmärtäisi lopussa tekstiroolipelien perusteet sekä osaisi itse määritellä käsitteen. Tätäkin tärkeämpää on, että lukija kykenisi luomaan oman hahmonsa tekstipohjaiseen foorumiroolipeliin sekä ymmärtäisi pelien toimintaperiaatteita niin hahmojen luomisen kuin pelaajien toiminnankin kannalta. Lisäksi työ pyrkii saamaan lukijan kiinnostumaan roolipelaamisesta ja erityisesti tekstimuotoisista roolipeleistä sekä hahmosuunnittelusta.
Koska opinnäytetyössä käytetään pelialalla ja psykologiassa käytössä olevia työkaluja, on niin ammattilaisten kuin harrastelijoidenkin mahdollista käyttää työtä oppimisen perustana. Tämä työ pyrkii esittämään aiheensa oikeaoppisesti ja varmistamaan, että työssä esitettyjen tietojen paikkansapitävyys on kohdillaan.
Opinnäytetyössä selitetään tekstiroolipelin perusteet sekä käydään läpi yleisimpiä sääntöjä, joita hahmon luomiseen ja roolipelissä toimimiseen on yleensä määritelty. Tämän jälkeen käydään vaiheittain läpi hahmon luomisprosessi alusta loppuun teoreettisesta näkökulmasta. Prosessia havainnollistetaan esimerkein. Sen jälkeen esitellään tyhjä hahmolomake, kuten se on määritelty Reniar-roolipelissä. Lopuksi edellä mainitun lomakkeen pohjalta ja työssä esiteltyjä työkaluja käyttäen luodaan tämän työn kirjoittajan oma hahmo ja käydään sen luomisprosessi läpi pääpiirteittäin sekä analysoidaan lopputulosta.
Työn tavoitteena on, että sen lukija ymmärtäisi lopussa tekstiroolipelien perusteet sekä osaisi itse määritellä käsitteen. Tätäkin tärkeämpää on, että lukija kykenisi luomaan oman hahmonsa tekstipohjaiseen foorumiroolipeliin sekä ymmärtäisi pelien toimintaperiaatteita niin hahmojen luomisen kuin pelaajien toiminnankin kannalta. Lisäksi työ pyrkii saamaan lukijan kiinnostumaan roolipelaamisesta ja erityisesti tekstimuotoisista roolipeleistä sekä hahmosuunnittelusta.
Koska opinnäytetyössä käytetään pelialalla ja psykologiassa käytössä olevia työkaluja, on niin ammattilaisten kuin harrastelijoidenkin mahdollista käyttää työtä oppimisen perustana. Tämä työ pyrkii esittämään aiheensa oikeaoppisesti ja varmistamaan, että työssä esitettyjen tietojen paikkansapitävyys on kohdillaan.