Vapaan mielen lento : improvisaatioharjoitteita nuorille pianisteille
Piitulainen, Tatu (2021)
Piitulainen, Tatu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816336
Tiivistelmä
Tämän kirjallisen opinnäytetyön tarkoitus on improvisaation opettamisen tutkiminen klassisen pianon soitonopetuksessa. Tavoite on kehittää kirjoittajan pedagogista osaamista sekä tarjota käytännön työkaluja improvisaation opettamiseen.
Opinnäytetyötä varten kehitettiin pianonsoiton oppilaille suunnattuja improvisaatioharjoitteita. Lisäksi perehdyttiin improvisaation tutkimukseen, psykologiaan sekä historiaan. Modernien lähteiden lisäksi tutustuttiin 1700- ja 1800-lukujen improvisaatiota käsitteleviin aikalaislähteisiin. Kirjallisuuteen pohjautuen käsiteltiin kolmea eri improvisaation aspektia. Erityisesti tarkasteltiin sitä, mitä improvisaatiolla voidaan soitonopetuksessa saavuttaa sekä sitä, miten improvisaation eri tavoitteita voidaan sovittaa yhteen.
Aihetta koskevaan kirjallisuuteen perehtyminen sai kirjoittajan ajattelemaan improvisaatiota uusista näkökulmista ja tiedostamaan ei vain sen sidonnaisuuden kulttuuriin, vaan myös yksittäisten henkilöiden omiin kokemuksiin. Myös harjoitteiden kokeileminen soittotuntitilanteissa antoi ajatuksia harjoitteiden käytännön toteuttamisesta.
Opinnäytetyötä varten kehitetyt harjoitteet tarjoavat sekä opettajalle että oppilaalle konkreettisia käytännön tapoja tuottaa materiaalia improvisaation pohjaksi. Harjoitteiden hyödyntäminen ja jatkokehittely jäävät vielä tulevaisuuden haasteeksi, mutta jo nykyisten tulosten valossa harjoitteet vaikuttavat soveltuvan soittotuntitilanteisiin hyvin. The purpose of this thesis is the research of teaching of improvisation in the context of classical piano pedagogy. The goal is to further the author’s pedagogical skill and to offer practical tools for the teaching of improvisation.
For this thesis, improvisation exercises targeted at piano students were developed. Acquaintance with the study, psychology and history of improvisation was also gathered. In addition to modern sources, period sources on improvisation from the 18th and 19th centuries were explored. Based on the literature, three different aspects of improvisation were discussed. Especially, what improvisation can achieve in musical education, and how the different goals of improvisation can be coalesced, was reflected.
Familiarization with literature on the subject caused the author to consider improvisation from new viewpoints and recognize not only its connection to culture, but also to the subjective experiences of a single individual. Trying the exercises in classroom situations also gave ideas on their practical execution.
The exercises developed for this thesis offer for teacher and student alike concrete, practical ways of producing material as the basis of improvisation. The utilization and further development of the exercises remain a challenge for the future, but already in the light of current results the exercises seem well suited for classroom situations.
Opinnäytetyötä varten kehitettiin pianonsoiton oppilaille suunnattuja improvisaatioharjoitteita. Lisäksi perehdyttiin improvisaation tutkimukseen, psykologiaan sekä historiaan. Modernien lähteiden lisäksi tutustuttiin 1700- ja 1800-lukujen improvisaatiota käsitteleviin aikalaislähteisiin. Kirjallisuuteen pohjautuen käsiteltiin kolmea eri improvisaation aspektia. Erityisesti tarkasteltiin sitä, mitä improvisaatiolla voidaan soitonopetuksessa saavuttaa sekä sitä, miten improvisaation eri tavoitteita voidaan sovittaa yhteen.
Aihetta koskevaan kirjallisuuteen perehtyminen sai kirjoittajan ajattelemaan improvisaatiota uusista näkökulmista ja tiedostamaan ei vain sen sidonnaisuuden kulttuuriin, vaan myös yksittäisten henkilöiden omiin kokemuksiin. Myös harjoitteiden kokeileminen soittotuntitilanteissa antoi ajatuksia harjoitteiden käytännön toteuttamisesta.
Opinnäytetyötä varten kehitetyt harjoitteet tarjoavat sekä opettajalle että oppilaalle konkreettisia käytännön tapoja tuottaa materiaalia improvisaation pohjaksi. Harjoitteiden hyödyntäminen ja jatkokehittely jäävät vielä tulevaisuuden haasteeksi, mutta jo nykyisten tulosten valossa harjoitteet vaikuttavat soveltuvan soittotuntitilanteisiin hyvin.
For this thesis, improvisation exercises targeted at piano students were developed. Acquaintance with the study, psychology and history of improvisation was also gathered. In addition to modern sources, period sources on improvisation from the 18th and 19th centuries were explored. Based on the literature, three different aspects of improvisation were discussed. Especially, what improvisation can achieve in musical education, and how the different goals of improvisation can be coalesced, was reflected.
Familiarization with literature on the subject caused the author to consider improvisation from new viewpoints and recognize not only its connection to culture, but also to the subjective experiences of a single individual. Trying the exercises in classroom situations also gave ideas on their practical execution.
The exercises developed for this thesis offer for teacher and student alike concrete, practical ways of producing material as the basis of improvisation. The utilization and further development of the exercises remain a challenge for the future, but already in the light of current results the exercises seem well suited for classroom situations.