Kanta-asiakkuuksien merkitys päivittäistavarakaupan kuluttajakäyttäytymisessä : Case Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijat
Hautakangas, Alisa (2021)
Hautakangas, Alisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys päivittäistavarakaupan kanta-asiakkuuksilla on Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kuluttajakäyttäytymiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, keskittävätkö opiskelijat ostoksiaan tiettyyn ketjuun omistaja- tai kanta-asiakasetujen vuoksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä asioita opiskelijat pitivät tärkeimpinä kanta-asiakkuuksissa ja kaupan valinnassa. Tarkoituksena oli myös kartoittaa, onko Centrian opiskelijoilla käytössä Opiskelijan K-Plussa-jäsenyys. Kanta-asiakkuuksia ja niiden vaikutusta tarkastellaan opinnäytetyössä S-ryhmän omistaja-asiakkuuden ja K-ryhmän K-Plussan avulla.
Teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakkuudenhallintaa. Näiden lisäksi opinnäytetyö sisältää esittelyt S-ryhmästä ja K-ryhmästä ja näiden yritysverkostojen uskollisuusohjelmista. Lähteinä on käytetty suomen- ja englanninkielisiä verkko- ja kirjalähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus on toteutettu kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella Webropol-sivustolla tehdyn kyselyn avulla. Kysely jaettiin opiskelijoille eri alojen koulutusalapäälliköiden kautta ja vastauksia saatiin 127 opiskelijalta. Kyselystä selvisi, että 69 prosenttia vastanneista keskittää ostoksiaan omistaja- tai kanta-asiakasetujen vuoksi. Kyselyn tulokset osoittavat, että keskittämisen määrä pääsääntöisesti kasvaa, mitä vanhempi henkilö on kyseessä, sekä lisäksi lasten määrä vaikutti huomattavasti keskittämiseen eli perheelliset keskittivät merkitsevästi enemmän. Tutkimuksen avulla huomattiin myös, että Opiskelijan K-Plussa-jäsenyys ei ollut suosittu vastaajien kesken.
Teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakkuudenhallintaa. Näiden lisäksi opinnäytetyö sisältää esittelyt S-ryhmästä ja K-ryhmästä ja näiden yritysverkostojen uskollisuusohjelmista. Lähteinä on käytetty suomen- ja englanninkielisiä verkko- ja kirjalähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus on toteutettu kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella Webropol-sivustolla tehdyn kyselyn avulla. Kysely jaettiin opiskelijoille eri alojen koulutusalapäälliköiden kautta ja vastauksia saatiin 127 opiskelijalta. Kyselystä selvisi, että 69 prosenttia vastanneista keskittää ostoksiaan omistaja- tai kanta-asiakasetujen vuoksi. Kyselyn tulokset osoittavat, että keskittämisen määrä pääsääntöisesti kasvaa, mitä vanhempi henkilö on kyseessä, sekä lisäksi lasten määrä vaikutti huomattavasti keskittämiseen eli perheelliset keskittivät merkitsevästi enemmän. Tutkimuksen avulla huomattiin myös, että Opiskelijan K-Plussa-jäsenyys ei ollut suosittu vastaajien kesken.