Kannattavuusanalyysi kauneudenhoitoalan yritykselle
Tyni, Emilia (2021)
Tyni, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816355
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayrityksen kannattavuutta. Tarkoituksena oli selvittää, onko toimeksiantajayrityksen toiminta kannattavaa ja millä keinoilla kannattavuutta voidaan parantaa. Samalla tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle tietoa kustannusrakenteesta, jotta toimeksiantaja pystyy seuraamaan kannattavuuttaan myös tulevaisuudessa. Työssä perehdyttiin myös osittain hinnoitteluun, sillä se on tärkeä osa kannattavuutta.
Työn toteutustavaksi valittiin tapaustutkimus. Työ aloitettiin teoriaosuudella, jossa käsitellään kannattavuuden osatekijöitä, kustannuslaskentaa, hinnoittelua sekä kannattavuuden parantamisen keinoja. Tässä työssä on käytetty myös toimeksiantajan tilinpäätöksiä vuosilta 2018–2020. Työssä käytettiin teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Sillä selvitettiin toimeksiantajan nykytilannetta ja tulevaisuuden suunnitelmia. Teemahaastattelulla saatiin tietoa myös toimeksiantajan tuotekohtaisista kustannuksista.
Työn empiirisessä osuudessa toimeksiantajalle tehtiin tuloslaskelmien pohjalta katetuottolaskelma, laskettiin kannattavuuden tunnusluvut ja tehtiin herkkyysanalyysi. Tämän jälkeen tarkasteltiin vielä tuotekohtaista kannattavuutta. Ensiksi kustannuslaskentaa apuna käyttäen tuotteille kohdistettiin kiinteät kustannukset yleiskustannuslisien avulla ja niiden avulla laskettiin tuotteiden kustannukset käyttäen tuotekalkyylejä. Näin saatiin laskettua tuotteille valmistus- ja omakustannusarvot hinnoittelun pohjaksi. Lopuksi laskettiin tuotekohtaiset katetuotot ja suoritettiin herkkyysanalyysi tuotteille.
Lopputuloksissa todettiin toimeksiantajan toiminnan olevan kannattavaa. Parhaiksi tavoiksi kannattavuuden parantamiseksi ehdotettiin hintojen nostoa sekä myyntimäärän lisäämistä. Lopputuloksissa arvioitiin myös tuotteiden kannattavuutta ja pohdittiin, minkä tuotteen myyntiä kannattaisi lisätä markkinoinnin avulla. Lopputuloksissa todettiin myös, että hintojen nosto olisi mahdollista markkinatilanteeseen nähden ja paras keino kannattavuuden parantamiseen. The purpose of this thesis was to examine the profitability of the client company. The aim was to determine whether the client's activities are profitable and how profitability can be improved. At the same time, the purpose was to inform the client about the cost structure so that the client can continue to monitor its profitability in the future. The work also partly focused on pricing, as it is an important part of profitability.
A case study was chosen as the method for implementing the work. The work started with a theoretical section on the components of profitability, cost accounting, pricing and ways to improve profitability. The client's financial statements for 2018-2020 have also been used in this work. The theme interview was used as a data collection method. It investigated the current situation of the client and client’s future plans. The thematic interview also provided information on the client's product-specific costs.
In the empirical share of the work, the client was made a margin calculation based on the profit and loss statements, the most common profitability indicators and a sensitivity analysis was carried out. After this, product-specific profitability was further examined. Firstly, the cost calculation was used to allocate fixed costs to products using overhead allocation rates and to calculate the cost of products using product calculations. This made it possible to calculate the manufacturing and cost values for the products as a basis for pricing. Finally, product-specific profit margins were calculated, and a sensitivity analysis was carried out for the products.
The final results stated that the client's activities were profitable. In order to improve profitability, it was proposed to increase prices and sales volume. The final results also assessed the profitability of the products and considered which product should be increased through marketing. The final results also stated that an increase in prices would be possible in relation to the market situation and the best way to improve profitability.
Työn toteutustavaksi valittiin tapaustutkimus. Työ aloitettiin teoriaosuudella, jossa käsitellään kannattavuuden osatekijöitä, kustannuslaskentaa, hinnoittelua sekä kannattavuuden parantamisen keinoja. Tässä työssä on käytetty myös toimeksiantajan tilinpäätöksiä vuosilta 2018–2020. Työssä käytettiin teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Sillä selvitettiin toimeksiantajan nykytilannetta ja tulevaisuuden suunnitelmia. Teemahaastattelulla saatiin tietoa myös toimeksiantajan tuotekohtaisista kustannuksista.
Työn empiirisessä osuudessa toimeksiantajalle tehtiin tuloslaskelmien pohjalta katetuottolaskelma, laskettiin kannattavuuden tunnusluvut ja tehtiin herkkyysanalyysi. Tämän jälkeen tarkasteltiin vielä tuotekohtaista kannattavuutta. Ensiksi kustannuslaskentaa apuna käyttäen tuotteille kohdistettiin kiinteät kustannukset yleiskustannuslisien avulla ja niiden avulla laskettiin tuotteiden kustannukset käyttäen tuotekalkyylejä. Näin saatiin laskettua tuotteille valmistus- ja omakustannusarvot hinnoittelun pohjaksi. Lopuksi laskettiin tuotekohtaiset katetuotot ja suoritettiin herkkyysanalyysi tuotteille.
Lopputuloksissa todettiin toimeksiantajan toiminnan olevan kannattavaa. Parhaiksi tavoiksi kannattavuuden parantamiseksi ehdotettiin hintojen nostoa sekä myyntimäärän lisäämistä. Lopputuloksissa arvioitiin myös tuotteiden kannattavuutta ja pohdittiin, minkä tuotteen myyntiä kannattaisi lisätä markkinoinnin avulla. Lopputuloksissa todettiin myös, että hintojen nosto olisi mahdollista markkinatilanteeseen nähden ja paras keino kannattavuuden parantamiseen.
A case study was chosen as the method for implementing the work. The work started with a theoretical section on the components of profitability, cost accounting, pricing and ways to improve profitability. The client's financial statements for 2018-2020 have also been used in this work. The theme interview was used as a data collection method. It investigated the current situation of the client and client’s future plans. The thematic interview also provided information on the client's product-specific costs.
In the empirical share of the work, the client was made a margin calculation based on the profit and loss statements, the most common profitability indicators and a sensitivity analysis was carried out. After this, product-specific profitability was further examined. Firstly, the cost calculation was used to allocate fixed costs to products using overhead allocation rates and to calculate the cost of products using product calculations. This made it possible to calculate the manufacturing and cost values for the products as a basis for pricing. Finally, product-specific profit margins were calculated, and a sensitivity analysis was carried out for the products.
The final results stated that the client's activities were profitable. In order to improve profitability, it was proposed to increase prices and sales volume. The final results also assessed the profitability of the products and considered which product should be increased through marketing. The final results also stated that an increase in prices would be possible in relation to the market situation and the best way to improve profitability.