WWW-suunnittelun trendit
Kovanen, Lauri (2021)
Kovanen, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816356
Tiivistelmä
Verkkosivujen suunnittelu on ala, jossa on tärkeää seurata jatkuvasti uusien ja vanhojen teknologioiden kehitystä. Tietoa suunnittelusta ja tämänhetkisestä suunnasta on niin paljon, että usein on vaikeaa päätellä parhaita trendejä ja käytäntöjä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli esitellä web-suunnittelun tämän hetken tärkeimpiä trendejä. Työssä kerättiin yhteenveto trendeistä, mitkä on koottu monesta eri lähteistä otetuista listoista. Lähteet valittiin organisaatioilta ja henkilöiltä, joilla on kokemusta ja tietoa web-suunnittelusta. Trendit kategorioitiin niiden käyttötarkoituksen perusteella. Trendi otettiin esittelyyn, jos se oli mainittu useamman kerran lähteissä. Tuloksena on lista, joka helpottaa tämän hetken tärkeimpien trendien tunnistamista.
Eri organisaatiot ja henkilöt tuovat omissa trendilistoissaan eri asioita esille. Sen takia yhtenäisen kokonaiskuvan luominen tämän hetken verkkosuunnittelusta on tarpeellinen. Opinnäytetyössä havaitaan, että erityisesti ulkonäköön liittyvät trendit, kuten gradientti, rakeisuus, voimakas fontti ja sumennus ovat tärkeitä. Tämän lisäksi käyttäjäkokemuksen parantaminen ja uniikkien piirteiden tuominen esille on myös tärkeää.
Työssä on myös katsaus, miten suuret yritykset käyttävät tai eivät käytä työssä listattuja trendejä web-sivuillaan. Valitut yritykset ovat suuria ulkomaisia ja suomalaisia organisaatioita. Tutkimalla verkkosivuja nähdään, miten hyvin suunnittelun trendit on otettu huomioon suurissa organisaatioissa.
Yritysten verkkosivuista huomataan, että ne koostuvat usein samoista elementeistä. Sivuilla usein esiintyvät trendit ovat hero-kuvan käyttö, voimakas fontti, lasimorfismi, abstrakti muotoilu, uniikki kuvitus, esteettömyys ja mikroanimaatiot. Ulkonäkö ja asettelu on asia, joka erottaa sivut toisistaan. Trendien käyttö yritysten web-sivuilla on samankaltaista muutamaa eroavaisuutta lukuun ottamatta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli esitellä web-suunnittelun tämän hetken tärkeimpiä trendejä. Työssä kerättiin yhteenveto trendeistä, mitkä on koottu monesta eri lähteistä otetuista listoista. Lähteet valittiin organisaatioilta ja henkilöiltä, joilla on kokemusta ja tietoa web-suunnittelusta. Trendit kategorioitiin niiden käyttötarkoituksen perusteella. Trendi otettiin esittelyyn, jos se oli mainittu useamman kerran lähteissä. Tuloksena on lista, joka helpottaa tämän hetken tärkeimpien trendien tunnistamista.
Eri organisaatiot ja henkilöt tuovat omissa trendilistoissaan eri asioita esille. Sen takia yhtenäisen kokonaiskuvan luominen tämän hetken verkkosuunnittelusta on tarpeellinen. Opinnäytetyössä havaitaan, että erityisesti ulkonäköön liittyvät trendit, kuten gradientti, rakeisuus, voimakas fontti ja sumennus ovat tärkeitä. Tämän lisäksi käyttäjäkokemuksen parantaminen ja uniikkien piirteiden tuominen esille on myös tärkeää.
Työssä on myös katsaus, miten suuret yritykset käyttävät tai eivät käytä työssä listattuja trendejä web-sivuillaan. Valitut yritykset ovat suuria ulkomaisia ja suomalaisia organisaatioita. Tutkimalla verkkosivuja nähdään, miten hyvin suunnittelun trendit on otettu huomioon suurissa organisaatioissa.
Yritysten verkkosivuista huomataan, että ne koostuvat usein samoista elementeistä. Sivuilla usein esiintyvät trendit ovat hero-kuvan käyttö, voimakas fontti, lasimorfismi, abstrakti muotoilu, uniikki kuvitus, esteettömyys ja mikroanimaatiot. Ulkonäkö ja asettelu on asia, joka erottaa sivut toisistaan. Trendien käyttö yritysten web-sivuilla on samankaltaista muutamaa eroavaisuutta lukuun ottamatta.