Sijainnin vaikutus kannattavuuteen : Kullasmarina
Pitkänen, Tiia (2021)
Pitkänen, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016426
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka sijainti vaikuttaa kannattavuuteen ja kuinka sitä voisi parantaa hyödyntäen sosiaalista mediaa. Lisäksi tarkasteltiin sitä, kuinka sosiaalisen median suosio vaikutti majoitusalan yrityksen suosioon. Työssä toimeksiantaja on padasjokelainen loma-asuntoja vuokraava yritys ja opinnäytetyön aihe lähti toimitusjohtajan aloitteesta.
Teoriaosuus käsitteli sijaintia, potentiaalisimpia asiakkaita sekä kannattavuuteen vaikuttavia keinoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmark-tutkimusta, jolla vertailtiin viiden eri yrityksen verkkosivuja sekä sosiaalisen median kanavia: Facebookia sekä Instagramia.
Vertailun tuloksena löydettiin kehitysidea siihen, kuinka syrjäisempi sijainti voidaan kääntää voitoksi. Toimeksiantajayritykselle ideoitiin ajatus siitä, että sosiaalisen median koulutuksella voisi opetella markkinoimaan ja myymään loma-asuntoja nykyistä paremmin, jolloin kannattavuus voisi kasvaa nykyisestä tasostaan.
Teoriaosuus käsitteli sijaintia, potentiaalisimpia asiakkaita sekä kannattavuuteen vaikuttavia keinoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmark-tutkimusta, jolla vertailtiin viiden eri yrityksen verkkosivuja sekä sosiaalisen median kanavia: Facebookia sekä Instagramia.
Vertailun tuloksena löydettiin kehitysidea siihen, kuinka syrjäisempi sijainti voidaan kääntää voitoksi. Toimeksiantajayritykselle ideoitiin ajatus siitä, että sosiaalisen median koulutuksella voisi opetella markkinoimaan ja myymään loma-asuntoja nykyistä paremmin, jolloin kannattavuus voisi kasvaa nykyisestä tasostaan.