Muskarin työtavoista tukea pianonsoiton alkeisopetukseen
Salonen, Anna (2021)
Salonen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139119
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139119
Tiivistelmä
Laadullisen tutkimuksen lähtökohtana oli oman opettajuuden kehittäminen varhaisiän musiikinopettajana sekä klassisen pianonsoiton opettajana. Varhaisiän musiikinopettajan opinnoissa puhutaan paljon tunnin suunnittelusta. Tunnin suunnitteluun liittyy lasten yleistä ja musiikillista kehitystä tukevien työtapojen valinta. Vaikka pianonsoiton alkeisopetuksen tavoitteet poikkeavat muskaritunnin tavoitteista, voidaan molemmilta tunneilta poimia samankaltaisia työtapoja. Tietoperustassa onkin kerrottu kattavasti molempien tuntien suunnittelusta, työtavoista sekä tunnin rakenteesta, sillä ne liittyivät kaikki tuntisuunnitelmien tekemiseen ja työtapojen valintaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli siis poimia varhaisiän musiikkikasvatuksessa käytettyjä työtapoja ja arvioida niiden toimivuutta pianonsoiton alkeisopetuksessa kuusi-seitsemänvuotiaille.
Tutkimus toteutettiin tutkivalle opettajalle tyypilliseen tapaan havainnoimalla ja reflektoimalla. Toimintatutkimus toteutettiin sille tyypillisen kaavan mukaan: suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi. Kymmenen viikon ajan pianomuskariryhmässä havainnoitiin lasten oppimista ja työtapojen toimivuutta pianonsoiton alkeisiin tutustuttaessa. Havainnot kirjattiin päiväkirjamerkintöinä, joista poimittiin tutkimustulokset. Teorialähtöinen sisällönanalyysi ohjasi työtapojen kirjaamista.
Tutkimustuloksena kirjattiin tietoperustassa lueteltuja työtapoja ja sitä, kuinka ne tukevat pianonsoiton alkeisopetusta. Jokaisesta listatusta työtavasta kirjattiin esimerkkejä toteutuksesta, sekä kerrottiin niiden hyödyllisyydestä ja tarkoituksesta pianonsoiton alkeisopetuksessa. Huomattiin, että muskarin työtavat tukevat pianonsoiton alkeisopetusta, joista erityisenä mainittakoon leikki, joka on tärkeä oppimistapa kuusi-seitsemänvuotiaille.
Tutkimus toteutettiin tutkivalle opettajalle tyypilliseen tapaan havainnoimalla ja reflektoimalla. Toimintatutkimus toteutettiin sille tyypillisen kaavan mukaan: suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi. Kymmenen viikon ajan pianomuskariryhmässä havainnoitiin lasten oppimista ja työtapojen toimivuutta pianonsoiton alkeisiin tutustuttaessa. Havainnot kirjattiin päiväkirjamerkintöinä, joista poimittiin tutkimustulokset. Teorialähtöinen sisällönanalyysi ohjasi työtapojen kirjaamista.
Tutkimustuloksena kirjattiin tietoperustassa lueteltuja työtapoja ja sitä, kuinka ne tukevat pianonsoiton alkeisopetusta. Jokaisesta listatusta työtavasta kirjattiin esimerkkejä toteutuksesta, sekä kerrottiin niiden hyödyllisyydestä ja tarkoituksesta pianonsoiton alkeisopetuksessa. Huomattiin, että muskarin työtavat tukevat pianonsoiton alkeisopetusta, joista erityisenä mainittakoon leikki, joka on tärkeä oppimistapa kuusi-seitsemänvuotiaille.