Creating a Rhythm Audio Game
Soikkeli, Janne (2021)
Soikkeli, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816382
Tiivistelmä
Äänipelit – toisin kuin videopelit – ovat yleensä luotu näkövammaisille pelaajille ja ovat näin täysin pelattavissa ilman visuaalista stimulusta. Äänipelit ovat pelien monimuotoinen sektrori, jolla ei ole selkeästi määriteltyä suunnitteluarkkitehtuuria ja tarjoavat täten hedelmällisen maaperän kokeilulle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli uniikin äänipelin soolokehitys myTrueSound-peliyritykselle. Peli on kehitetty sokeille tai näkökyvyltään heikoille pelaajille yrittäen samalla luoda siitä vetovoimainen myös perusnäkökykyisille pelaajille. Tavoite pyrittiin saavuttamaan muodostamalla pelityylilajeja yhdistelevä idea jonka mekaniikat voidaan tiivistää kolmeen perussysteemiin: rytmiliikkumiseen, kirjoitusinteraktioon ja dynaamiseen audiojärjestelmään.
Näiden pääkomponenttien yhteistoiminnalisuus arvioitiin testausvaiheen tulosten perusteella, jotka ratkaisivat opinnäytetyön onnistumisen. Testauksessa käytettiin versiota pelistä, jossa kaikki sen perussysteemit olivat toteutettu. Testaajina toimi pelaajia sokeista täysin näkökykyisiin. Tulokset muodostettiin pelin pääkomponentteihin pureutuvan kyselylomakkeen vastausdatan
perusteella. Data tuotti positiivisia tuloksia joka osa-alueella. Projekti edistyi ideointi -ja tutkimusvaiheesta täysin pelattavaksi kauhuteemaiseksi rytmiaudiopeliksi, joka tullaan julkaisemaan useassa verkkopelikaupassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli uniikin äänipelin soolokehitys myTrueSound-peliyritykselle. Peli on kehitetty sokeille tai näkökyvyltään heikoille pelaajille yrittäen samalla luoda siitä vetovoimainen myös perusnäkökykyisille pelaajille. Tavoite pyrittiin saavuttamaan muodostamalla pelityylilajeja yhdistelevä idea jonka mekaniikat voidaan tiivistää kolmeen perussysteemiin: rytmiliikkumiseen, kirjoitusinteraktioon ja dynaamiseen audiojärjestelmään.
Näiden pääkomponenttien yhteistoiminnalisuus arvioitiin testausvaiheen tulosten perusteella, jotka ratkaisivat opinnäytetyön onnistumisen. Testauksessa käytettiin versiota pelistä, jossa kaikki sen perussysteemit olivat toteutettu. Testaajina toimi pelaajia sokeista täysin näkökykyisiin. Tulokset muodostettiin pelin pääkomponentteihin pureutuvan kyselylomakkeen vastausdatan
perusteella. Data tuotti positiivisia tuloksia joka osa-alueella. Projekti edistyi ideointi -ja tutkimusvaiheesta täysin pelattavaksi kauhuteemaiseksi rytmiaudiopeliksi, joka tullaan julkaisemaan useassa verkkopelikaupassa.