Äänifasilitaatio : hullua improa ja läsnäolevaa kuuntelua
Skaffari, Marja (2021)
Skaffari, Marja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816387
Tiivistelmä
Äänifasilitaatio on osana opinnäytetyötä kehittämäni yksilöllinen äänen käytön opetusmetodi, joka perustuu kohtaamiseen, dialogisuuteen ja kehollisiin ääniharjoitteisiin. Opinnäyteraportissani tarkastelen kehittämistyöni taustalla vaikuttavia ajatuksia ja keskeisiä käsitteitä. Niitä ovat intuitio, improvisaatio, kehollisuus, sekä äänityöskentelyn henkiset ja psyykkiset ulottuvuudet.
Erittelen kunkin teeman alla pilottitoiminnassa ja asiakashaastatteluissa esiin noussutta tietoa, sekä omia kokemuksiani. Etsin vastausta kysymykseen, millä tavalla äänifasilitaatiotyöskentely muuttaa osallistujien käsitystä omasta äänestään ja sen mahdollisuuksista. Toisaalta kysyn, mistä elementeistä fasilitoijan rooli omassa työskentelyssäni rakentuu ja kuinka hyödynnän siinä aiempaa osaamistani.
Haastattelumateriaalista nousee esiin äänen suhde kehoon ja sosiaalisten tilanteiden vaikutus siihen, miten keholla ollaan läsnä ja otetaan tilaa. Menneisyyden kokemukset ovat vahvasti läsnä siinä, millaisia mielikuvia asiakkailla on äänestään. Mieli- ja kielikuvat antavat välineitä puhua äänestä ja omasta suhteesta siihen.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että osallistujat hyötyvät äänifasilitaatiosta. Kahdenkeskiseen vuorovaikutukseen perustuvassa äänityöskentelyssä osallistujat voivat kohdata itsensä kokonaisuutena, jossa kehon ja mielen välinen side vahvistuu. Äänityöskentely vapauttaa kehollisia ja mielen sisäisiä lukkiutumia. Äänifasilitaatiossa pystyn ohjaajana käyttämään laajasti keho-mielitekniikoihin, teatteriin ja ohjaukseen liittyvää osaamistani hyödyntäen kaikkea aiemmin oppimaani. Voice facilitation is a method of guiding vocal practice. I have developed it based on encounter, dialogue, and physical voice work. In my thesis, I examine the ideas and key concepts that underlie my development work. These include intuition, improvisation, corporality, and the mental and spiritual dimensions of voice work.
Under each theme, I break down the information that emerged from the pilot activities and customer interviews, as well as my own experiences. I am looking for answers to questions about how voice facilitation work changes participants’ perceptions of their own voice and its possibilities. On the other hand, I ask what elements the role of the facilitator in my own work is built on and how do I utilize my previous knowledge in it.
From the interview material, the relationship between voice and body and the effect of social situations on how the body is present and takes up space emerges. Past experiences are strongly present in the kind of perceptions customers have of their voices. Visual images and metaphors provide the means to speak about the voice and ones´ relationship to it.
Based on the study, it can be concluded that participants benefit from voice facilitation. In one-to-one interaction-based voice work, participants are able to face themselves as an entity, in which the bond between body and mind is strengthened. Voice facilitation work frees up physical and mental locks. As a voice facilitator I am able to use my extensive knowledge of body-mind techniques, theater and coaching, utilizing everything I have previously learned.
Erittelen kunkin teeman alla pilottitoiminnassa ja asiakashaastatteluissa esiin noussutta tietoa, sekä omia kokemuksiani. Etsin vastausta kysymykseen, millä tavalla äänifasilitaatiotyöskentely muuttaa osallistujien käsitystä omasta äänestään ja sen mahdollisuuksista. Toisaalta kysyn, mistä elementeistä fasilitoijan rooli omassa työskentelyssäni rakentuu ja kuinka hyödynnän siinä aiempaa osaamistani.
Haastattelumateriaalista nousee esiin äänen suhde kehoon ja sosiaalisten tilanteiden vaikutus siihen, miten keholla ollaan läsnä ja otetaan tilaa. Menneisyyden kokemukset ovat vahvasti läsnä siinä, millaisia mielikuvia asiakkailla on äänestään. Mieli- ja kielikuvat antavat välineitä puhua äänestä ja omasta suhteesta siihen.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että osallistujat hyötyvät äänifasilitaatiosta. Kahdenkeskiseen vuorovaikutukseen perustuvassa äänityöskentelyssä osallistujat voivat kohdata itsensä kokonaisuutena, jossa kehon ja mielen välinen side vahvistuu. Äänityöskentely vapauttaa kehollisia ja mielen sisäisiä lukkiutumia. Äänifasilitaatiossa pystyn ohjaajana käyttämään laajasti keho-mielitekniikoihin, teatteriin ja ohjaukseen liittyvää osaamistani hyödyntäen kaikkea aiemmin oppimaani.
Under each theme, I break down the information that emerged from the pilot activities and customer interviews, as well as my own experiences. I am looking for answers to questions about how voice facilitation work changes participants’ perceptions of their own voice and its possibilities. On the other hand, I ask what elements the role of the facilitator in my own work is built on and how do I utilize my previous knowledge in it.
From the interview material, the relationship between voice and body and the effect of social situations on how the body is present and takes up space emerges. Past experiences are strongly present in the kind of perceptions customers have of their voices. Visual images and metaphors provide the means to speak about the voice and ones´ relationship to it.
Based on the study, it can be concluded that participants benefit from voice facilitation. In one-to-one interaction-based voice work, participants are able to face themselves as an entity, in which the bond between body and mind is strengthened. Voice facilitation work frees up physical and mental locks. As a voice facilitator I am able to use my extensive knowledge of body-mind techniques, theater and coaching, utilizing everything I have previously learned.