Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma kosmetiikka-alan yritykselle
Halmetoja, Saara (2021)
Halmetoja, Saara
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070516753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070516753
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma kosmetiikka-alan yritykselle. Tarkoituksena oli laatia erityisesti suunnitelma markkinoinnin ydinviesteistä ja sosiaalisen median käytöstä.
Hestia Koti on kosmetiikka-alan yritys Karjalohjalta, jonka tuotevalikoima koostuu luonnonkosmetiikasta ja kodin puhdistusaineista. Yrittäjän tarkoituksena on ollut vahvistaa paikallisyrittäjyyttä kiertotalouden keinoin saaden esiin ympäristöystävälliset hyödyt.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä, sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta markkinointiviestinnästä, sekä vastuullisuudesta yritysviestinnässä. Lisäksi tietoperustaa kerättiin luonnonkosmetiikasta ja luonnontuotteista hyvinvointi- ja kosmetiikka-alalla. Yrittäjän haastatteluun perustuen kartoitettiin yrityksen nykytilaa markkinointiviestinnän osalta.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa käytettiin vertailututkimusta havainnoimaan muita samalla alalla toimivia yrityksiä. Vertailututkimuksen tueksi tehtiin teemahaastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia asenteita ja arvoja.
Opinnäytetyöprosessin aikana tarkentui, että onnistuakseen sosiaalisessa mediassa tapahtuvassa markkinoinnissa, yrityksen tulee laatia strategia viestinnän toteuttamiseksi. Lisäksi yrityksen tulisi tiedostaa kohderyhmänsä ongelmat ja tarpeet. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa selvisi suomalaisuuden, luonnonmukaisuuden, ympäristöystävällisyyden, kemikaalittomuuden, sekä tuotteiden korkean laadun olevan tehokkuuden ohella asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Näiden ydinviestien ympärille yrityksen tulisi rakentaa viestintänsä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa laadittiin vuosikello helpottamaan sosiaalisen median toiminnan säännöllistä toteuttamista.
Hestia Koti on kosmetiikka-alan yritys Karjalohjalta, jonka tuotevalikoima koostuu luonnonkosmetiikasta ja kodin puhdistusaineista. Yrittäjän tarkoituksena on ollut vahvistaa paikallisyrittäjyyttä kiertotalouden keinoin saaden esiin ympäristöystävälliset hyödyt.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä, sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta markkinointiviestinnästä, sekä vastuullisuudesta yritysviestinnässä. Lisäksi tietoperustaa kerättiin luonnonkosmetiikasta ja luonnontuotteista hyvinvointi- ja kosmetiikka-alalla. Yrittäjän haastatteluun perustuen kartoitettiin yrityksen nykytilaa markkinointiviestinnän osalta.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa käytettiin vertailututkimusta havainnoimaan muita samalla alalla toimivia yrityksiä. Vertailututkimuksen tueksi tehtiin teemahaastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia asenteita ja arvoja.
Opinnäytetyöprosessin aikana tarkentui, että onnistuakseen sosiaalisessa mediassa tapahtuvassa markkinoinnissa, yrityksen tulee laatia strategia viestinnän toteuttamiseksi. Lisäksi yrityksen tulisi tiedostaa kohderyhmänsä ongelmat ja tarpeet. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa selvisi suomalaisuuden, luonnonmukaisuuden, ympäristöystävällisyyden, kemikaalittomuuden, sekä tuotteiden korkean laadun olevan tehokkuuden ohella asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Näiden ydinviestien ympärille yrityksen tulisi rakentaa viestintänsä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa laadittiin vuosikello helpottamaan sosiaalisen median toiminnan säännöllistä toteuttamista.