Asiakastyytyväisyyskysely ravintovalmennukseen
Ruuskanen, Markus (2021)
Ruuskanen, Markus
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021071316797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021071316797
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda asiakasyritykselle, True Food, asiakastyytyväisyys-kyselyn kehys, millä voidaan tulevaisuudessa myös vertailla asiakkaiden henkilökohtaisten tulosten parannusta suhteessa asiakastyytyväisyyteen. Ennen valmennusta asiakkailta on kysytty oleellisia kysymyksiä heidän hyvinvoinnistaan ja nämä samat kysymykset on liitetty asiakastyytyväisyyskyselyyn uudelleen, jotta saatiin vertailukelpoista dataa.
Opinnäytetyön toimeksiantajalla ei ollut käytössä asiakastyytyväisyyskyselyä, joten kyselyä lähdettiin rakentamaan täysin alusta saakka. Asiakastyytyväisyyskyselyn runko rakennettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, jotta siihen saatiin toimeksiantajalle hyödyllisiä tietoja nostettua esiin. Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka lähetettiin 50 asiakkaalle sähköpos-titse, joista saatiin 27 vastausta takaisin.
Viitekehyksenä ja tietopohjana tälle opinnäytetyölle käytettiin asiakaspalvelullista teoriaa yleisesti sekä hyödynnettiin teoriaa hyvän kyselytutkimuksen menetelmistä ja tietosisällöstä.
Ensimmäisten tuloksien perusteella asiakkaiden hyvinvointi oli parantunut merkittävästi valmennuksen jälkeen ja asiakkaat olivat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä saatuun palveluun. Parannusehdotuksista saatiin tietoa markkinointiparannus tarpeista sekä käytettävästä ruoka-päiväkirjasovelluksesta ja sen maksullisuudesta. Palvelu olisi saanut paremmat tulokset, mikäli sovelluksen täydet ominaisuudet olisivat olleet mukana palvelun hinnassa ja palvelun sanoma olisi tarkentanut sen tukevan asiakkaan jo olemassa olevia liikuntatottumuksia, eikä niinkään antaa liikunnallisia neuvoja ravintoneuvonnan lisäksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajalla ei ollut käytössä asiakastyytyväisyyskyselyä, joten kyselyä lähdettiin rakentamaan täysin alusta saakka. Asiakastyytyväisyyskyselyn runko rakennettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, jotta siihen saatiin toimeksiantajalle hyödyllisiä tietoja nostettua esiin. Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka lähetettiin 50 asiakkaalle sähköpos-titse, joista saatiin 27 vastausta takaisin.
Viitekehyksenä ja tietopohjana tälle opinnäytetyölle käytettiin asiakaspalvelullista teoriaa yleisesti sekä hyödynnettiin teoriaa hyvän kyselytutkimuksen menetelmistä ja tietosisällöstä.
Ensimmäisten tuloksien perusteella asiakkaiden hyvinvointi oli parantunut merkittävästi valmennuksen jälkeen ja asiakkaat olivat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä saatuun palveluun. Parannusehdotuksista saatiin tietoa markkinointiparannus tarpeista sekä käytettävästä ruoka-päiväkirjasovelluksesta ja sen maksullisuudesta. Palvelu olisi saanut paremmat tulokset, mikäli sovelluksen täydet ominaisuudet olisivat olleet mukana palvelun hinnassa ja palvelun sanoma olisi tarkentanut sen tukevan asiakkaan jo olemassa olevia liikuntatottumuksia, eikä niinkään antaa liikunnallisia neuvoja ravintoneuvonnan lisäksi.