Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma majoitusalan yhdistykselle
Rönnberg, Jenna (2021)
Rönnberg, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081517008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081517008
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä majoitus- ja hotellialan toimijalle digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Suunnitelmassa keskityttiin erityisesti valitsemaan toimeksiantajalle parhaat sosiaalisen median kanavat, ideoimaan sisältöä sekä selvittämään tapoja brändin luomiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajalle suunniteltiin ulkoisten sidosryhmien kannalta parhaimmat sosiaalisen median kanavat, annettiin kanaville parannus ehdotuksia sekä sisältöideoita esimerkiksi luomalla julkaisukalenteri. Suunniteltiin brändin rakentamista ja pohdittiin miten brändin tulisi näkyä markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiviestintään, digitaaliseen markkinointiin ja brändiin. Tietolähteenä on lisäksi käytetty erilaisia tutkimustuloksia liittyen sosiaaliseen mediaan ja ihmisten kulutuskäyttäytymiseen. Tietoa saatiin myös asiakastutkimuksella (verkkohaastattelulla), joka toteutettiin yhdistyksen Facebook seuraajille.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Yksi niistä oli avoimiin kysymyksiin perustuva asiakastutkimus (verkkohaastattelu). Vastauksia tutkimukseen saatiin hyvin ja tuloksista oli hyötyä suunnitelman rakentamisessa. Suunnitelma keskittyy paljon myös asiakastutkimuksessa (verkkohaastattelussa) nousseisiin ongelmakohtiin.
Lopputuloksena luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa otettiin huomioon lähtökohdat sekä resurssit. Suunnitelmasta on varmasti hyötyä toimeksiantajan digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajalle suunniteltiin ulkoisten sidosryhmien kannalta parhaimmat sosiaalisen median kanavat, annettiin kanaville parannus ehdotuksia sekä sisältöideoita esimerkiksi luomalla julkaisukalenteri. Suunniteltiin brändin rakentamista ja pohdittiin miten brändin tulisi näkyä markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiviestintään, digitaaliseen markkinointiin ja brändiin. Tietolähteenä on lisäksi käytetty erilaisia tutkimustuloksia liittyen sosiaaliseen mediaan ja ihmisten kulutuskäyttäytymiseen. Tietoa saatiin myös asiakastutkimuksella (verkkohaastattelulla), joka toteutettiin yhdistyksen Facebook seuraajille.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Yksi niistä oli avoimiin kysymyksiin perustuva asiakastutkimus (verkkohaastattelu). Vastauksia tutkimukseen saatiin hyvin ja tuloksista oli hyötyä suunnitelman rakentamisessa. Suunnitelma keskittyy paljon myös asiakastutkimuksessa (verkkohaastattelussa) nousseisiin ongelmakohtiin.
Lopputuloksena luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa otettiin huomioon lähtökohdat sekä resurssit. Suunnitelmasta on varmasti hyötyä toimeksiantajan digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämiseen.