Kohti uutta oppimisympäristöä
Kaihlaniemi-Liukko, Kaisa; Mäkinen, Niina; Raippalinna, Minni (2012)
Kaihlaniemi-Liukko, Kaisa
Mäkinen, Niina
Raippalinna, Minni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817030
Tiivistelmä
Oppimisympäristö mielletään usein fyysisenä tilana, jossa opetus tapahtuu. Se tulisi kuitenkin nähdä laajempana toimintaympäristönä, johon vaikuttavat opettajien ja opiskelijoiden lisäksi muun muassa käytetyt opetusmenetelmät ja oppimisnäkemykset sekä välineet ja niiden käyttötavat. Oppimisympäristöajattelu muuttaa opettajan ja opiskelijan perinteisiä rooleja. Opiskelijan roolissa korostuu vastuullisuus, itseohjautuvuus ja aktiivisuus. Opettajan näkökulmasta opetuksen suunnittelussa painottuvat ongelmakeskeisyys opettajan roolin muuttuessa tiedon jakajasta organisoijaksi, oppimisympäristön suunnittelijaksi ja opiskelijoiden tukihenkilöksi.
Oppimisympäristö käsitetään eri ulottuvuuksista koostuvaksi oppimista edistäväksi paikaksi tai tilaksi, yhteisöksi tai toimintakäytännöksi. Eri ulottuvuudet ovat fyysinen ja tekninen sekä sosiaalinen ja paikallinen ulottuvuus. Oppimisympäristöksi edellä mainitut ulottuvuudet luo didaktinen ulottuvuus, joka pohtii miten oppimisnäkemykset ja toimintatavat rakentuvat tukemaan opiskelijan oppimaan oppimista.
Uusi näkemys oppimisympäristöstä muuttaa oppimiskäsitystä. Opiskelija ei ole passiivinen tiedon vastaanottaja vaan aktiivinen tiedon hankkija sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Tämä konstuktiivinen oppimisnäkemys muuttaa oppimista ja opettamista yhteistoiminnallisen oppimisen suuntaan. Opiskelijat opiskelevat ryhmissä aktiivisessa vuorovaikutuksessa toistensa kanssa vastuullisina oppimisestaan ja ryhmänsä tuotoksesta.
Oppilaitokset eivät ole irrallaan muusta yhteiskunnasta. Ne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ulkopuolisiin toimijoihin esimerkiksi työssäoppimispaikkoihin. Oppilaitoksen sisällä tehdään yhteistyötä eri ammattialojen kesken. Moniammatillisen yhteistyön vahvuus on eri asiantuntijoiden mukanaan tuomien tietojen ja taitojen sekä erilaisten näkökulmien yhteinen hyödyntäminen.
Kehittämishankkeenamme rakensimme Mäntän seudun koulutuskeskukseen uudentyyppisen oppimisympäristön ammattiopetuksen kaikkien ammattialojen käyttöön. Tila mahdollistaa opiskelijoiden ja opettajan välisen vuoropuhelun ollen joustava ja muunneltava ryhmä- ja neuvottelutila.
Oppimisympäristö käsitetään eri ulottuvuuksista koostuvaksi oppimista edistäväksi paikaksi tai tilaksi, yhteisöksi tai toimintakäytännöksi. Eri ulottuvuudet ovat fyysinen ja tekninen sekä sosiaalinen ja paikallinen ulottuvuus. Oppimisympäristöksi edellä mainitut ulottuvuudet luo didaktinen ulottuvuus, joka pohtii miten oppimisnäkemykset ja toimintatavat rakentuvat tukemaan opiskelijan oppimaan oppimista.
Uusi näkemys oppimisympäristöstä muuttaa oppimiskäsitystä. Opiskelija ei ole passiivinen tiedon vastaanottaja vaan aktiivinen tiedon hankkija sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Tämä konstuktiivinen oppimisnäkemys muuttaa oppimista ja opettamista yhteistoiminnallisen oppimisen suuntaan. Opiskelijat opiskelevat ryhmissä aktiivisessa vuorovaikutuksessa toistensa kanssa vastuullisina oppimisestaan ja ryhmänsä tuotoksesta.
Oppilaitokset eivät ole irrallaan muusta yhteiskunnasta. Ne ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ulkopuolisiin toimijoihin esimerkiksi työssäoppimispaikkoihin. Oppilaitoksen sisällä tehdään yhteistyötä eri ammattialojen kesken. Moniammatillisen yhteistyön vahvuus on eri asiantuntijoiden mukanaan tuomien tietojen ja taitojen sekä erilaisten näkökulmien yhteinen hyödyntäminen.
Kehittämishankkeenamme rakensimme Mäntän seudun koulutuskeskukseen uudentyyppisen oppimisympäristön ammattiopetuksen kaikkien ammattialojen käyttöön. Tila mahdollistaa opiskelijoiden ja opettajan välisen vuoropuhelun ollen joustava ja muunneltava ryhmä- ja neuvottelutila.