Henkilöstön sitouttaminen työntekijäkokemuksen vision avulla. Case: Eteva kuntayhtymän lähityö.
Simoinen-Helenius, Johanna (2021)
Simoinen-Helenius, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717541
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli vahvistaa työntekijäkokemusta organisaation menestys- ja vetovoimatekijänä ja sitouttaa sen avulla työntekijöitä sekä pienentää organisaation lähtövaihtuvuutta pidemmällä aikavälillä.
Työn hyöty organisaatiolle on jatkossa varmistaa sitoutunut henkilöstö kiristyvässä kilpailussa alalla, jossa on työntekijän markkinat. Samalla organisaatio saa näkemyksen työntekijäkokemuksen nykytilasta ja toivotusta tulevaisuuden työntekijäkokemuksesta ja näiden avulla tärkeää tietoa sen johtamiseen. Työn keskeisenä tehtävänä oli luoda visio tulevaisuuden halutusta työntekijäkokemuksesta ja määrittää keinot, jolla sinne päästään.
Työn tietoperusta koostui käsitteistä työntekijäkokemus, sitoutuminen ja visiolähtöisyys johtamisessa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin teemahaastatteluilla lähityön työntekijöitä työntekijäkokemuksen nykytilasta. Haastatteluilla oli myös tarkoitus kartoittaa tulevaisuuden haluttua työntekijäkokemusta ja luoda haastatteluissa esiin nousseiden asioiden pohjalta työntekijäkokemuksen visio 2023.
Haastattelut rajattiin koskemaan lähityössä työskenteleviä, max vuoden talossa olleita työntekijöitä. Haastatteluita pidettiin yhteensä seitsemän (7) alkutalvesta 2021 ja koronasta johtuen ne toteutettiin yksilöhaastatteluina skypen välityksellä. Saatu aineisto litteroitiin ja käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Keinoina visioon pääsemiseksi on käytetty backcasting ja roadmap -menetelmiä.
Haastatteluissa kävi ilmi, että työntekijäkokemus on jokaiselle yksilöllinen kokemus. Eri asiat ovat merkityksellisiä eri ihmisille. Tulevaisuuden työntekijäkokemuksen merkityksellisimmiksi ja työntekijöitä sitouttaviksi asioiksi haastatteluiden pohjalta nousivat viisi kokonaisuutta: Hyvinvointi työssä, kehittymismahdollisuudet, omat vaikutusmahdollisuudet, työ itsessään ja työympäristö. Tekijät, jotka ovat merkittäviä tulevaisuuden työntekijäkokemuksessa, ovat merkittäviä myös sitoutumisen kannalta. Näiden pohjalta luotiin työntekijäkokemuksen visio 2023: Yhtenäinen, kehittyvä, eteenpäin katsova Eteva.
Työn kirjoittaja näkee, että työn tuloksia voi hyödyntää jatkossa sote-alan organisaatioissa työntekijäkokemuksen johtamisen mallia luodessa.
Työn hyöty organisaatiolle on jatkossa varmistaa sitoutunut henkilöstö kiristyvässä kilpailussa alalla, jossa on työntekijän markkinat. Samalla organisaatio saa näkemyksen työntekijäkokemuksen nykytilasta ja toivotusta tulevaisuuden työntekijäkokemuksesta ja näiden avulla tärkeää tietoa sen johtamiseen. Työn keskeisenä tehtävänä oli luoda visio tulevaisuuden halutusta työntekijäkokemuksesta ja määrittää keinot, jolla sinne päästään.
Työn tietoperusta koostui käsitteistä työntekijäkokemus, sitoutuminen ja visiolähtöisyys johtamisessa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin teemahaastatteluilla lähityön työntekijöitä työntekijäkokemuksen nykytilasta. Haastatteluilla oli myös tarkoitus kartoittaa tulevaisuuden haluttua työntekijäkokemusta ja luoda haastatteluissa esiin nousseiden asioiden pohjalta työntekijäkokemuksen visio 2023.
Haastattelut rajattiin koskemaan lähityössä työskenteleviä, max vuoden talossa olleita työntekijöitä. Haastatteluita pidettiin yhteensä seitsemän (7) alkutalvesta 2021 ja koronasta johtuen ne toteutettiin yksilöhaastatteluina skypen välityksellä. Saatu aineisto litteroitiin ja käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Keinoina visioon pääsemiseksi on käytetty backcasting ja roadmap -menetelmiä.
Haastatteluissa kävi ilmi, että työntekijäkokemus on jokaiselle yksilöllinen kokemus. Eri asiat ovat merkityksellisiä eri ihmisille. Tulevaisuuden työntekijäkokemuksen merkityksellisimmiksi ja työntekijöitä sitouttaviksi asioiksi haastatteluiden pohjalta nousivat viisi kokonaisuutta: Hyvinvointi työssä, kehittymismahdollisuudet, omat vaikutusmahdollisuudet, työ itsessään ja työympäristö. Tekijät, jotka ovat merkittäviä tulevaisuuden työntekijäkokemuksessa, ovat merkittäviä myös sitoutumisen kannalta. Näiden pohjalta luotiin työntekijäkokemuksen visio 2023: Yhtenäinen, kehittyvä, eteenpäin katsova Eteva.
Työn kirjoittaja näkee, että työn tuloksia voi hyödyntää jatkossa sote-alan organisaatioissa työntekijäkokemuksen johtamisen mallia luodessa.