Sosiaalisen median strategia led-valaistuksen asiantuntijayritykselle : case: Tomitec Oy
Heinonen, Erika (2021)
Heinonen, Erika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091417761
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median strategia toimeksiantajan yritykselle. Tavoitteena oli rakentaa yksityiskohtainen ja toteutettavissa oleva ohjeistus, jonka avulla yritys voi lähteä kehittämään toimintaansa sosiaalisessa mediassa johdonmukaisempaan ja tuloksellisempaan suuntaan.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, joten se koostuu tietoperustasta sekä toiminnallisesta osuudesta. Tietoperusta muodostuu sosiaalisen median, sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median strategian käsitteistä, joiden alla tarkasteltiin myös muun muassa digimarkkinointia, asiakassegmentointia, sosiaalisen median kanavia ja trendejä, tarinallistamista sekä visuaalisuutta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa rakennettiin yritykselle vaiheittainen sosiaalisen median strategia, jonka suunnittelun tukena hyödynnettiin teorian lisäksi suunnittelupalavereita toimeksiantajan kanssa sekä vertailevaa tutkimusta: benchmarkingia. Nykytilan kartoitukseen yrityksen sosiaalisen median käytöstä hyödynnettiin lisäksi SWOT-analyysiä.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Työn lopputulemana syntyi monivaiheinen sosiaalisen median strategia, jota lähdettiin toteuttamaan yrityksessä jo opinnäytetyöprosessin aikana. Kirjallisen oppaan lisäksi rakennettiin julkaisukalenteri sekä suunniteltiin sisältöideoita, visuaalista ilmettä ja valmiita julkaisuja yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi annettiin yritykselle jatkokehitysehdotuksia digimarkkinointiin liittyen.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, joten se koostuu tietoperustasta sekä toiminnallisesta osuudesta. Tietoperusta muodostuu sosiaalisen median, sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median strategian käsitteistä, joiden alla tarkasteltiin myös muun muassa digimarkkinointia, asiakassegmentointia, sosiaalisen median kanavia ja trendejä, tarinallistamista sekä visuaalisuutta. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa rakennettiin yritykselle vaiheittainen sosiaalisen median strategia, jonka suunnittelun tukena hyödynnettiin teorian lisäksi suunnittelupalavereita toimeksiantajan kanssa sekä vertailevaa tutkimusta: benchmarkingia. Nykytilan kartoitukseen yrityksen sosiaalisen median käytöstä hyödynnettiin lisäksi SWOT-analyysiä.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Työn lopputulemana syntyi monivaiheinen sosiaalisen median strategia, jota lähdettiin toteuttamaan yrityksessä jo opinnäytetyöprosessin aikana. Kirjallisen oppaan lisäksi rakennettiin julkaisukalenteri sekä suunniteltiin sisältöideoita, visuaalista ilmettä ja valmiita julkaisuja yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi annettiin yritykselle jatkokehitysehdotuksia digimarkkinointiin liittyen.