Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunne- ja hyvinvointikorttipeli peruskoulun sosiaali- ja kasvatustyöhön

Sjöblom, Lotta; Takalo, Mari (2021)

 
Avaa tiedosto
Tunne- ja hyvinvointikorttipeli_Sjöblom_Takalo.pdf (1.717Mt)
Lataukset: 


Sjöblom, Lotta
Takalo, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021091517790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa tunne- ja hyvinvointikorttipeli 12–16-vuotiaiden nuorten kanssa työskenteleville sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisille. Pelin tarkoituksena on edistää nuorten tunnetaitoja sekä lisätä heidän tietoisuuttaan omasta hyvinvoinnistaan. Lähtökohta pelin kehittämiselle oli se, ettei kattavia tunne- ja hyvinvointiteemoja käsitteleviä sanaselityskorttipelejä tällä hetkellä ole olemassa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suutarinkylän peruskoulu Helsingissä.

Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli toteuttaa toimeksiantajan käyttöön valmis painotuote. Tuotoksena syntyi sanaselityspeli, jossa 120 korttia on jaettu kuuteen teemaan, jotka nousevat nuoruuden kehityshaasteista. Jokainen teema sisältää 15–31 aihepiiriin kuuluvaa sanaa. Peli sisältää myös ohjevihkosen, jossa peliohjeiden lisäksi kuvataan pelin tarkoitusta ja sisältöä. Opinnäytetyössä työn prosessikuvausta peilataan työvaiheineen palvelumuotoilun keinoin.

Opinnäytetyön tuloksena syntyneen pelin onnistumista arvioitiin pyytämällä palautetta koulun sosiaali- ja kasvatustyöhön osallistuvalta henkilökunnalta sähköisellä kyselylomakkeella sekä kirjallisella palautteella koulussa työskentelevältä kouluvalmentajalta. Palaute korttipelistä oli pääosin positiivista ja peli koettiin hyödyllisenä. Toisaalta kyselyyn vastanneiden lukumäärä jäi odotettua pienemmäksi.

Tietoperustassa käsitellään nuoruuden elämänvaiheita ja kehityshaasteita sekä koulun sosiaalityön osa-alueita. Siinä tuodaan myös esille nuorten tunnetaitoihin ja hyvinvointiin liittyviä käsitteitä. Koska opinnäytetyön kehittämistyö liittyy peliin ja pelaamiseen, tietoperustassa on otettu esille pelillisyys sosiaalityön menetelmänä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste