Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta tukena arjessa
Saarela, Heidi (2012)
Saarela, Heidi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan merkitystä palveluna. Turvaako toiminta ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaiden kouluarkea riittävästi ja oliko saatava aamu- ja iltapäivätoiminta vanhempien mielestä laadukasta Haukiputaalla Länsituulessa ja Jatulissa toimintakautena 2011–2012.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Tutkimukseni teoriaosuudessa käsittelen lapsiperheiden arkea ja lapsen yksinoloa. Kerron vanhempien mahdollisuuksista vaikuttaa lapsen yksinoloon varhaisina kouluvuosina. Avaan aamu- ja iltapäivätoiminnan historiaa, sekä kerron aamu- ja iltapäivätoiminnan nykytilannetta.
Metodologinen esittely:
Tutkimukseni on kvalitatiivinen. Keräsin aineistoni kohderyhmälle suunnatulla kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kohderyhmäni oli Länsituulen ja Jatulin aamu- ja iltapäivätoiminnassa mukana olevien lasten vanhemmat. Kyselylomakkeen sai yhteensä 43 perhettä ja kyselyitä palautettiin yhteensä 21. Vastausprosentiksi kyselystä tuli 51,2.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä Länsituulen ja Jatulin koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan laatuun ja sen tämänhetkiseen muotoon. Vanhemmat tuovat esille myös epäkohtia, kuten Länsituulessa he haluaisivat aamu- ja iltapäivätoiminnalle omat tilat koululta. Länsituulen ja Jatulin vanhempien välillä tyytyväisyydessä ei ollut juurikaan eroja. Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan koetaan pääosin turvaavan kouluarkea. Vanhemmilla on yleistä tiedon puutetta aamu- ja iltapäivätoiminnasta, johon pitäisi jatkossa panostaa enemmän.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan merkitystä palveluna. Turvaako toiminta ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaiden kouluarkea riittävästi ja oliko saatava aamu- ja iltapäivätoiminta vanhempien mielestä laadukasta Haukiputaalla Länsituulessa ja Jatulissa toimintakautena 2011–2012.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Tutkimukseni teoriaosuudessa käsittelen lapsiperheiden arkea ja lapsen yksinoloa. Kerron vanhempien mahdollisuuksista vaikuttaa lapsen yksinoloon varhaisina kouluvuosina. Avaan aamu- ja iltapäivätoiminnan historiaa, sekä kerron aamu- ja iltapäivätoiminnan nykytilannetta.
Metodologinen esittely:
Tutkimukseni on kvalitatiivinen. Keräsin aineistoni kohderyhmälle suunnatulla kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kohderyhmäni oli Länsituulen ja Jatulin aamu- ja iltapäivätoiminnassa mukana olevien lasten vanhemmat. Kyselylomakkeen sai yhteensä 43 perhettä ja kyselyitä palautettiin yhteensä 21. Vastausprosentiksi kyselystä tuli 51,2.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä Länsituulen ja Jatulin koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan laatuun ja sen tämänhetkiseen muotoon. Vanhemmat tuovat esille myös epäkohtia, kuten Länsituulessa he haluaisivat aamu- ja iltapäivätoiminnalle omat tilat koululta. Länsituulen ja Jatulin vanhempien välillä tyytyväisyydessä ei ollut juurikaan eroja. Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan koetaan pääosin turvaavan kouluarkea. Vanhemmilla on yleistä tiedon puutetta aamu- ja iltapäivätoiminnasta, johon pitäisi jatkossa panostaa enemmän.